Full version: squash, pumpa
katah
Jag sådde i början av maj flera olika pumpa och squash- fröer och även några sorters gurkor.

Frilandsgurkan grodde väldigt dåligt bara 2 av 12 !
Blue hubbard ( vinter pumpa ) grodde fint
men spaghettipumpan som jag vanligen har många där har grott bara en av 4-5 st.

Jag sådde säkert sammanlagt 70 ( eller mer ) fröer och har fortfarande 40 tomma burkar !!!

1) ska jag ge upp med dom som inte grott än ?
2) ska jag försöka leta upp dom ogrodda och ha dom i vatten / något annat och plantera dom igen ?
3) ska jag skaffa nya fröer och så om ?

i fall jag ska så om, hur gör jag ?

Nu gav jag en stor kruka 11x11x12 till varje frö ( gödslat planteringsjord av bra kvalité) och det var ingen höjdare.
Förra året fick jag nog bättre resultat, men hur gjorde jag confused.gif , jag har en svag aning att jag skulle ha sått dom i såjord och skolat om dom som grodde i vanlig ordning.

Hjäääääääääääääääääääälp mig !

jag vill ju ha 50 friska fina pumpa/squash-plantor och har nu kanske bara 20! suck !
Christa
Hur varmt har de stått? Den typen av växter vill ha varmt för att gro bra.

Här finns idealtemperaturer. http://www.odla.nu/metoder/forkulti.shtml

katah
Oj, vill de allihopa ha närmare 30 grader pumpor ?
Det stog på vaxpumpapåsen att de vill ha 28-32 grader och på korilan att den gillar 25-28 grader.

Men något om 30 grader stog det absolut ingenting om i impectas och runåbergs såråd, angry.gif

Skulle det räcka om jag flyttar dessa som jag väntar nu till värmepannan då ?
Eller de är kanske redan ruttnade ... grr

Förra året sådde jag dom i rumstemperatur , hmm

Mer kloka råd behövs, i väntan konkar jag några till värmepannan , men jag får ju inte plats där år dom alla !
Christa
Det är ju svårt att veta exakt vad som är fel. Det konstiga är ju att Blue Hubbard grodde men inte gurkorna. Enligt listan skall ju pumpa ha 30 grader men på gurka stod det väl 23?

Om man har dem inomhus så beror det ju på var de står. Jag brukar försöka ha dem i ett soligt fönster. Är krukorna dessutom svarta så blir det ordentligt varmt. Är det mulet så ställer jag dem ovanför ett element som är påslaget.

Jag har en lista i en bok och där framgår att groningstiden varierar enormt beroende på temperatur. Därför kan det vara bra att prova med att flytta dem till värmepannan som du gör nu. Kolla bara så det inte blir alltför varmt.

Om du ställer dem på pannan så lägg något emellan och mät temperaturen först. Jag vet inte var den övre gränsen går men över 35 kan kanske vara kinkigt.

Jag tror man får ta temperaturangivelserna med en nypa salt men många frön gror snabbare om de får 25-30 grader. Sallatsfrön sägs dock inte gro när det är över 20 grader. Det gjorde dock mina så man vet inte riktigt.
EKLO
Utan att vara det allra minsta expertkunnig på detta låter det mystiskt att det skulle handla om värmen. Jag gror mina squashfrön inne i lägenheten under lysrör, där kan det inte handla om mer än 20 grader, oftast kallare. Upp kommer de i alla fall. Detta är sommarssquash visserligen, men skulle det verkligen kunna vara sådan skillnad?

Påminner mig om att jag förra sommaren sådde frön av en särskild ljusgul krassesort - 3 (!) påsar med 2 veckor emellan, för inte ett enda grodde! Det var ju bittert. I år köpte jag från en annan firma, och de kommer upp nästan allihop. Ibland blir det kanske bara en helt dålig fröpåse?

Åsa, mälardalen zon 2
Jag sådde mina fröer inomhus iår (vissa år har jag direktsått och inte blir det +30C i marken utomhus i maj men de har grott bra ändå). Jag sådde för runt 14dagar sedan och det är bara i någon kruka det inte kommit upp än men jag har pillat lite där och sett att de är på väg. Mina fröer köper jag hos Runåbergs (och även fikonbladspumpan som var några år gammal med texten att det var extra fröer i påsen för att grobarheten var något för dålig har grott utmärkt).

Pilla lite försiktigt i krukorna och se om du har övervattnat el liknande så att de har ruttnat eller om de är på gång ibland kan vissa sorter vara sega speciellt gurka tycker jag kan ta tid ibland.
katah
Melonen vaknade till liv där på värmepannan inom ett dygn wub.gif
Resten är lika tysta som förut , så vi får se.

det märkliga är just det att jag har alltid tänkt att dessa sista odlingsväxter är lätta och snabba och växer för fort , och nu tjurar dom bara .

men visst ska man så dom direkt i näringsrikt jord ?
jag ifrågasätter mig nu på alla sätt, känner mig helt knäpp i huvet ...

Platinum
Stjäl katahs tråd litegrann. När kan jag plantera ut mina squash och pumpor utan risk att de dör för att det blir för kallt om fötterna? De ska planteras i min öppna kompost som ligger i norra Gästrikland, zon 4.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon