sjusorterskaka
När vi var ute i trädgården igår så började det snöa.. miljarder av små vita tussar. Tänkte först att det var maskrosor, men för det första så känns det inte som det finns så många överblommade maskrosor än, och för det andra så var dessa frön betydligt mindre.

Så vad kan det vara för fröer som kommer flygande i så stora mängder såhär års? Det kom nya fröer flygande i flera timmar och nu ligger det ett täcke av fröer på varenda jordplätt,. Jag vill inte ens tänka på hur mycket jobb det blir om 10% av dem börjar gro.
JRo
Läste det i förrgår tror jag i någon tidning att det var någon sorts träd, som fröade av sig väldigt mycket mer än normalt. Tror det var poppel poppel? I alla fall hörde vår vanliga asp till det släktet.
Här i mölndal ser det ut som om det snöar...
sjusorterskaka
Ah, poppel ser ju ut att stämma bra in. Tack så mycket!

Behöver man oroa sig över fröerna i landen tror ni?
Aqvakul
Poppel "fröar" rejält. Du bör kanske vara lite sparsam med vatten i landen.
wibemo
Jag tror att det är sälg som "snöar" hos oss. Har läst på nätet att fröhåren kan användas som stoppningsmaterial.
sjusorterskaka
Mm, jo. Fast jag har nyligen frösått där så det behövs mycket vatten.
Får väl förbereda mig på mycket lukande i sommar då. sad.gif

Ska försöka ta med en klädrulle på jordytan och se om jag kan få bort endel.
wibemo
om det blir nya sälgar av alla "ulltussar" så får jag nog "ett spel" På vissa öppna jordplättar ser det ut som jag sått tobaksfrö alltså en tät grön matta av små små små plantor. Gillar det förvisso inte sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon