Full version: Perenn lök
Christa
Har läst att det finns en del perenna löksorter förutom gräslök. Är det någon som har erfarenhet?
KURT
Ramslök, kajplök, luftlök, Löktrav, Backlök,

Och det skall också finnas en pernn purjolök?

http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...amp;#entry10334

Stäpplök och klocklök tillhör också de mera udda

http://www.tradgard.eu/latin.php?id=%fler%
vicky-g
Och piplök finns också. Jag sådde min förra året på våren och den har övervintrat. Skördat lite av den nu på våren. Är som en perenn salladslök.

Luftlök har jag haft i många år och jag gillar den. Man kan äta allt på den, men jag har aldrig smakat på lökarna under jord utan bara ätit blast och topplökar. Mycket tålig är den.

En lök som inte är perenn, men nästan smile.gif , är sharlottenlök. Tog eget utsäde i höstas när jag skördade och pillade ner senare när jag gjort klart några bäddar för höstsådd.
Christa
CITAT (KURT @ 19-05-2009, 18:22) *
Ramslök, kajplök, luftlök, Löktrav, Backlök,

Vilken av dem du räknat upp tycker du är mest användbar?

Vilken tycker du är godast?

Vilken ger mest i kvantitet?
KURT
Det är ju svårt att svara på eftersom de är helt olika. Om man lyckas få ramslök eller kajplök att trivas och växa (skuggigt, väldränerat) så kan det ju bli stora mängder, men den växer ju inte som traditionella grönsaker. Luftlök odlas däremot mera som traditionell lök, och smakar också mera som vanlig gul lök.
Alexander-VG-zon3
Vitlök är ju väldigt härdigt och lökblasten går ju att skörda väldigt tidigt. har ett par lökar som jag har i kruka som övervintrat där i och så några i marken.
fruktis
Själv knep jag 5 lökar av en luftlök när jag var på gotland förra året. Planterade dem i krukor i AUG och har idag ett rejält knippe luftlökar! Fantastiskt god att steka eller att ha i sallad tycker jag. Och VÄLDIGT enkel att få att trivas. Mina står på skugg sidan av husen och får väl sol 2-3 timmar per dygn.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon