Ralf
Kom ombord på min segelbåt som legat ensam på svaj i ca 1 vecka.

[attachment=34967:DSC00477.JPG]
Hittad detta ombord och det förklarade att det var ett sånt himla liv på fåglarna när jag klev ombord på båten. Fick ha en åra lodrätt bredvid mig under färd till fastlandet. Väl där blev fågelboet förpassat in i en buske. Men fåglarna flög omkring ute på sjön vid bojen...
Aqvakul
Vad var det för fåglar?
KURT
I antal och uteseende på ägg och bo så ser det ut som fiskmås .
Aqvakul
CITAT (KURT @ 19-05-2009, 18:15) *
I antal och uteseende på ägg och bo så ser det ut som fiskmås .

Det tycker jag också. Men jag tänkte att Ralf som uppenbarligen såg fåglarna, kunde bekräfta det.
Ralf
Jag tror det var skrattmåsar, dom mindre med svart skalle, var tvungen o kolla efter. Trots uppväxt i Vaxholm kunde jag det ej! g.gif
KURT
Om de var hyggligt nyvärpta (det skal man kunna kontrollera?) så hade du kunnat göra pannkaka på dem (vanligt i Norge, Färöarna och Island). Eller om de var ruvade koka dem och äta fostret (populärt i t ex Vietnam)
Aqvakul
CITAT (KURT @ 19-05-2009, 19:17) *
Om de var hyggligt nyvärpta (det skal man kunna kontrollera?) så hade du kunnat göra pannkaka på dem (vanligt i Norge, Färöarna och Island). Eller om de var ruvade koka dem och äta fostret (populärt i t ex Vietnam)

det sistnämnda lät inte så smakligt... sick.gif
KURT
Balot (Balut) är en delikatess i en stor del av Asien:

http://www.youtube.com/watch?v=3J9FrKekw60
http://en.wikipedia.org/wiki/Balut_(egg)
Gossen Ruda
Var dom verkligen äkta makar? Visserligen är det mesta möjligt numera men jag tror att dom bara var sambos.
Ralf
CITAT (Gossen Ruda @ 19-05-2009, 20:02) *
Var dom verkligen äkta makar? Visserligen är det mesta möjligt numera men jag tror att dom bara var sambos.

När jag drog i väg med deras bo så grälade dom som bara äkta makar kan göra.
-varför valde du den platsen för vårt bo?
-det var inte jag som valde, det var du, dessutom var det faktiskt en bra plats jag valde!
Aqvakul
CITAT (Ralf @ 19-05-2009, 20:54) *
-det var inte jag som valde, det var du, dessutom var det faktiskt en bra plats jag valde!

giggle.gif
Gossen Ruda
CITAT (Ralf @ 19-05-2009, 20:54) *

Ja, det avgör saken. Sombos är mera fria som fåglar och kan bara dra. Dom kanske till och med var ringmärkta?
Red Top
CITAT (Gossen Ruda @ 19-05-2009, 21:25) *
Ja, det avgör saken. Sombos är mera fria som fåglar och kan bara dra. Dom kanske till och med var ringmärkta?

giggle.gif Jag gillar din humor! tummenupp.gif
KURT
CITAT (Gossen Ruda @ 19-05-2009, 21:25) *

Det är väl det som kallas tvångsgifte då?
Ralf
men när dom blir av med ägg o bo, lägger dom nya ägg igen?? Har fått lära mig ...
KURT
Är det tidigt på säsongen så gör de det, och det är det nog.
Ralf
Kamrat berättade om fabrik där sommararbetare rensade tak på fågelbon mm och blev polisanmällda för olaga jakt, då bona varit upptagna.
Wilmer
Du är nu anmäld crazy.gif . Skojja bara kram1.gif
Huggorm
CITAT (KURT @ 19-05-2009, 19:17) *

Är det sant som det sägs att måsägg har en bismak av fisk?
Myosotis
Nej, det tycker jag inte. Har ätit måsägg på Røst och det var gott. Segare konsistens än hönsägg, mer som ankägg.
Huggorm
Misstänkte att det kunde vara en skröna, men det är skönt att få det bekräftat smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon