Full version: Knäpp orkide...
kika
Den här orkidén har fått för sig att börja växa mitt på en gammal stjälk som varit överblommad i ca ett halv år.
Det kommer blad och allt, en blommar har blommat sedan mars typ och nu har det kommit ännu en.
Vad gör man åt det, eller låter man det bara vara? OM man tar bort den kommer den att klara sig?
Någon som vet nått???
knäppt Den växer alltså på en överblommad orkidé stjälk.... kommer blad och allt vad gör man med den?

knäppt2 Samma blomma....

knäppt3 Samma blomma, annan vinkel......

Betty
Det är inget knäppt alls med din orkidé, den har en keiki (= ett skott) Grattis! biggrin.gif
När den har bildat rötter kan man ta lös den och sätta den i en egen kruka. Kul att den blommar redan!

mer info
AnneMysan
När min orkidé hade blommat över i vintras, klippte jag av toppen på blomstängeln. Den var torr och brun, så jag klippte ner till ett litet "öga" där det var grönt och såg fräscht ut. Nu har jag fått en ny blomstängel, som kommit ut från "ögat" och börjat slå ut. [attachment=34974:nyast_2277.jpg]
kika
CITAT (Betty @ 19-05-2009, 20:28) *
Det är inget knäppt alls med din orkidé, den har en keiki (= ett skott) Grattis! biggrin.gif
När den har bildat rötter kan man ta lös den och sätta den i en egen kruka. Kul att den blommar redan!

mer info

Så du tror det kommer komma rötter så småningom?

Vad roligt en "gratis" blomma =o)
/Ulrika
Betty
CITAT (kika @ 19-05-2009, 20:46) *

/Ulrika

yes.gif Ja det kommer att bli rötter på den så småningom.
Läs den här länken: om keiki
Danne031
Jag kidnappar här lite eftersom det rör Orkideér shy.gif

Fick för snart 2 år sen en sån där rätt vanlig, brudorkide (phalean....) tror jag de heter?
I alla fall så blommade den ut efter ett tag..stängeln försvann..och till slut vissnade bladen bort. Nu har den stått utan tillstymmelse till liv i drygt ett år, finns det nån möjlighet att den vaknar till igen?
Jag testade nyligen med ett långt bad i vatten/orkidenäring och sedan ny orkidejord men det gav inget på 2-3 veckor hittills..

Eller är den stendöd?
WingDing
Min vaknade efter mer sol å högre luftfukthet (köpte luftfuktare).

Köpte luftfuktaren för att höja luftfuktigheten men också för att slippa duscha/spraya vatten på den .
skogstroll
CITAT (kika @ 19-05-2009, 20:02) *
Den här orkidén har fått för sig att börja växa mitt på en gammal stjälk som varit överblommad i ca ett halv år.
Det kommer blad och allt, en blommar har blommat sedan mars typ och nu har det kommit ännu en.
Vad gör man åt det, eller låter man det bara vara? OM man tar bort den kommer den att klara sig?
Någon som vet nått???
knäppt Den växer alltså på en överblommad orkidé stjälk.... kommer blad och allt vad gör man med den?

knäppt2 Samma blomma....

knäppt3 Samma blomma, annan vinkel......

njut? smile.gif
Sofiia
CITAT (kika @ 19-05-2009, 19:46) *

/Ulrika

Den har ju redan början på rötter!! biggrin.gif

Jag har också en som har keikis på gång. Keikin är ofta en överlevnadsstrategi. Min orkidé har vad jag misstönker är virus och försöker därför överleva med hjälp av keikin, hela tre stycken ohmy.gif Men keikin kommer ju naturligt också, orkidéen behöver ju inte må dåligt för att få keikin smile.gif
Blomstertanten
Jag tror att du kan påskynda rotbildningen genom att linda om lite fuktad vitmossa precis där rötterna kommer.
Mija
Min orkide såg precis likadan ut! När den hade fått ordentliga rötter så "bände" jag loss den, försiktigt. Sedan lindade jag vitmossa runt ett tegelrör och där i den lilla orkiden! Den hänger i ett fönster och verkar trivas jättebra, men efter vad jag förstår så tar det nåt år innan den börjar att blomma, men det är bara att ge sig till tåls!

Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon