|
Christoffer
19-05-2009, 19:38
Vilka är dessa växter?
Och kan man avgöra på den sista bilden, vilken kardborre det är?
[attachment=34975:vilka.jpg] [attachment=34976:vilka2.jpg] [attachment=34977:vilka3.jpg] [attachment=34978:vilka4.jpg] [attachment=34979:vilka5.jpg]
Lars-Olof Arvids
19-05-2009, 20:14
1. Tomtskräppa. 2. Gullris. 3. Stinksyska. 4. Dunört. 5. Kardborre, vilken vet jag inte.
Olle
Christoffer
19-05-2009, 20:51
Tackar! Det var till stor hjälp!
Den första växten är troligen en tomtskräppa men den andra ser inte ut som gullris, men något gulblommande tror jag att det är. Tredje bilden är något doftande, kanske citronmeliss, känn på bladen och lukta. Fjärde bilden är en ört, odlad sådan men fet står still hos mig just nu. Femte bilden påminner väldigt mycket om hästhov men det är det inte, men däremot kan man ofta se den just i dikeskanterna. Men jag tycker inte den ser ut som en kardvädd Olle?
Myosotis
19-05-2009, 21:11
CITAT (CillaM @ 19-05-2009, 22:05)  kanske citronmeliss  Här satt jag och googlade och vågade inte säga något... Tyckte också att det ser ut som citronmeliss.
Nu kom det, tror jag, fjärde bilden ser ut att vara en Veronika, och första kan vara pepparrot i och med att det verkar vara en stor klunga av det. Dra i växten, eller bryt ett blad, lukten är ofrånkomlig...
Lars-Olof Arvids
19-05-2009, 21:22
Kardvädd och kardborre är inte samma sak, de tillhör inte ens samma familj även om båda har taggiga, tistelliknande blomsamlingar. Kardborreblad ser ut precis som på bilden, det är ingen tvekan här. Jag har svårt att få bild 2 till annat än någon sorts gullris, men det kan säkert finnas annat som också ser ut så. Bild 3 har stinksyskans typiskt hjärtformade blad, citronmeliss är rundare i topparna. Dessutom luktar de helt olika, vilket hörs på namnen. Bild 4 är jag inte 100% säker på, förutom dunört skulle också flenört kunna vara ett alternativ. Något odlat behöver det inte alls vara.
Olle
Aqvakul
19-05-2009, 21:24
Jag tycker inte alls att tvåan ser ut som gullris...
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 19-05-2009, 22:22)  Kardvädd och kardborre är inte samma sak, de tillhör inte ens samma familj även om båda har taggiga, tistelliknande blomsamlingar. Kardborreblad ser ut precis som på bilden, det är ingen tvekan här. Jag har svårt att få bild 2 till annat än någon sorts gullris, men det kan säkert finnas annat som också ser ut så. Bild 3 har stinksyskans typiskt hjärtformade blad, citronmeliss är rundare i topparna. Dessutom luktar de helt olika, vilket hörs på namnen. Bild 4 är jag inte 100% säker på, förutom dunört skulle också flenört kunna vara ett alternativ. Något odlat behöver det inte alls vara.
Olle Visst har du helt rätt Olle, jag läste fel! Sorry
CITAT (Aqvakul @ 19-05-2009, 22:24)  Jag tycker inte alls att tvåan ser ut som gullris... Håller med, det är absolut inte gullris.
GunnellF
20-05-2009, 07:01
CITAT (Aqvakul @ 19-05-2009, 22:24)  Jag tycker inte alls att tvåan ser ut som gullris... Helt rätt - inte gullris. Kan tyvärr inte se vad det är... CITAT (Lars-Olof Arvids @ 19-05-2009, 21:14)  1. Tomtskräppa. 2. Gullris. 3. Stinksyska. 4. Dunört. 5. Kardborre, vilken vet jag inte.
Olle 4. är inte dunört - tror att det är nån Veronica, teveronica eller åkerveronica kanske. 5. är inte Kardborre - de ser annorlunda ut i bladen. Kan inte vara så mycket annat än Hästhov.
Christoffer
20-05-2009, 08:03
Jag vill tillägga att växterna växte i naturen där det var fuktig mark; där flädervänderot och älggräs växte.
Kan nr 2 vara en rudbeckia då? Den med gula bollar till blommor eftersom så många säger gullris? Jag har inget minne av hur den ser ut innan den blommar, jag bara spekulerar lite  Gullris är det i alla fall inte. Nr 3 - vitplister? Håller med om at nr 5 ser ut som tusilago/hästhov. Jag har nyss rensat sådana i jordgubbslandet... Om dom växer vilt borde du kunna hitta dem i en flora
Gossen Ruda
20-05-2009, 10:16
Nja, jag håller nog lite på Olle beträffande 2:an, det kan vara vårt inhemska gullris. Kolla här: Gullris
GunnellF
20-05-2009, 10:56
CITAT (Gossen Ruda @ 20-05-2009, 11:16)  Nja, jag håller nog lite på Olle beträffande 2:an, det kan vara vårt inhemska gullris. Kolla här: GullrisAh ja, tänkte inte på DET gullris!! Kan nog stämma det där... Fast jag tycker att bladen ser blankare och slätare ut på fotot, men det kan ju vara en synvilla.
CITAT (Gossen Ruda @ 20-05-2009, 11:16)  Nja, jag håller nog lite på Olle beträffande 2:an, det kan vara vårt inhemska gullris. Kolla här: GullrisAha....  Jag menade ju sånt här - Gullris.
Ja, där ser man  Namnförvirringen i växtvärlden slår till igen
Gossen Ruda
22-05-2009, 10:08
Nja, båda tillhör samma släkte och kan därför kallas för gullris. Dom högväxta kommer från Nordamerika.
Well, I'll keep them ändå.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|