Danne031
Jo alltså jag tänker på den jorden som blir över när du till exempel anlägger en ny rabatt ur en gräsmatta. Eller kanske röjer ett par kvm med sly från en äng och vill att gräset ska ta över. Sådan jord som tenderar att vara fullproppad med rötter helt enkelt.

Vi har t.ex en före detta plätt där det stod gullris tror jag det heter? Meterhöga vassliknande med gult i toppen, vi vill inte ha kvar det så alla fjolårs pinnar brändes upp och sedan har gräsklipparen gått över ett par gånger. Men hur ska man egentligen få ordning på jorden, och framför allt vart gör man av det som måste grävas bort?

En liten bifråga också om jordfräsar, hur djupt går de? Ska passa på att gräva ner lite slang för elkabel men risken är överhängande att jordfräsen kommer gå rakt över nästa år..
Bee
Inom Göteborgs kommun måste vi frakta sådan jord till återvinningsstationen. Jag vet att en del lägger det i skogen men det är alltså inte tillåtet.
KURT
Lägg i komposten, det är bara bra om mulljorden i komposten blandas upp med lera och mineral.
JRo
Lägger det också i komposten, fast jag försöker luckra upp det lite först, eller i alla fall dela kokorna i mindre bitar. Har man mycket och har en stor tomt kan man ju alltid lägga det i en stor hög, täcka med något lämpligt så dör rötterna och efter 1-2 år så har man fin jord att använda på lämpligt sätt.

Ang jordfräs så skulle jag bara använda det om det är absolut nödvändigt. Den går så hårt åt mina vänner maskarna... I ett grönsaksland vänder jag bara ner gödsel och kompost med en grep, i perennrabatterna behöver jag aldrig gräva mer än vid nyplantering, resten av luckrandet sköter maskarna om...
pleximaster
Vår tomt har olika etager, jag använder gräsmattetuvor jord och annat til att fortsätta dessa olika etager ch nivåskillnader.

mvh plexi
blomkronan
När jag vill bli av med en hink jord, har jag en dunge som jag krattar ut det i, där växer bara kirskål.
Stora mängder åker jag och lämnar på återvinning centralen.
Aqvakul
Jag lägger överbliven jord i komposten. Jag använder aldrig jordfräs, handkraft fungerar mycket bättre.
WillyW
Vi har använt sådant till och bygga blomsterkullar och jordgubbs/smultronkullar. Resten har gått i komposten. Om man ska bygga en kulle bör man täcka med markväv för att förhindra en ogräsexplosion.
villa-sandberg
CITAT (pleximaster @ 20-05-2009, 08:05) *
Vår tomt har olika etager, jag använder gräsmattetuvor jord och annat til att fortsätta dessa olika etager ch nivåskillnader.

mvh plexi

Det var ju en rätt smart idé. Men om man använder själva gräsmattesvålen, vänder den upp och ner, för att bygga med, orkar gräset komma igenom då? Har en slänt på baksidan som står som nästa projekt att göra rabatt av ovanför stödmuren. Då hade jag tänkt försöka göra lite etage så jorden stannar.
[attachment=35019:n_sta_projekt.jpg]
Danne031
Det där med att bygga på höjden var ju rätt simpelt, jag trodde att om man har lite kakor med mossa gräs och äckelrötter så blir det ingen riktigt bra jord av det när man bara lägger på hög. Fast man måste väl fylla på med planteringsjord också eller?

Angående jordfräs så har jag dels 100-150kvm som i höstas grävdes upp och återfylldes, det ser rent ut sagt för jävligt ut med jord sten rötter och lager på lager med moss/gräsmatta. Ojämnt som sjutton är det också.
Dessutom har vi en annan bit 150-200kvm som nyligen bestod av äng, med större stenar, invasion av meterhög Al (tror jag det är), och..'äng'. Jag började med att gräva upp sly och sten, så nu har jag decimeter tjockt med gräs/mossa och mycket gott om ojämnheter. Det känns i alla fall absolut på tok för besvärligt att bara sätta grepen i, så då tänker jag jordfräs.

Tack för åsikterna!
WillyW
CITAT (Danne031 @ 20-05-2009, 20:25) *
Det där med att bygga på höjden var ju rätt simpelt, jag trodde att om man har lite kakor med mossa gräs och äckelrötter så blir det ingen riktigt bra jord av det när man bara lägger på hög. Fast man måste väl fylla på med planteringsjord också eller?
Tack för åsikterna!

Om du kommenterar mitt inlägg:
Nja det är bara och lägga det i en hög, täcka med med markväv, på med ett par decimeter matjord eller liknande. Sen göra hål till det som skall växa eller planteras.
Danne031
Varför markväv? För att stoppa 'skiten' i de kasserade kakorna från att tränga upp?
WillyW
CITAT (Danne031 @ 20-05-2009, 21:09) *
Varför markväv? För att stoppa 'skiten' i de kasserade kakorna från att tränga upp?

Japp tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon