grönögd
jag har nyss köpt 2 frukter av ngt som kallas japansk mispel, en gul frukt som ser ut som plommon typ med ett kärnhus med frön i...tänkte prova plantera dom, är det ngn som redan testat????
AndersKjellsson
Jag håller precis på, jag fick frön av min faster. Tydligen ska de sås inom 8 dagar så det gäller att vara rapp! vi får se om de gror! lycka till
robertgoulet
Jag har drivit upp ett antal plantor från kärna, och de gror i allmänhet väldigt bra. Jag har tagit mina från färska frukter och låtit dem torka en aning före plantering, men det behövs egentligen inte. Rekommenderar att använda citrusjord, som verkar passa plantans ganska blygsamma krav på livet, men det går säkert bra med vanlig också. smile.gif
jegi
Har drivit upp några stycken och det går som sagt bra. Dom trivs ganska bra i inomhusklimat dessutom och får stora blad.
Jag har en som jag planterade ut i trädgården för två år sen och den har blivit ca 2 meter nu. Den skyddas ordentligt på vintern inkl uppvärmning. Den har inte blommat ännu.
Så här såg den ut i fjol
Det är den i mitten av rabatten (mellan fikonet och det lilla silkesträdet).
rosita
CITAT (jegi @ 01-06-2009, 23:19) *
Har drivit upp några stycken och det går som sagt bra. Dom trivs ganska bra i inomhusklimat dessutom och får stora blad.
Jag har en som jag planterade ut i trädgården för två år sen och den har blivit ca 2 meter nu. Den skyddas ordentligt på vintern inkl uppvärmning. Den har inte blommat ännu.
Så här såg den ut i fjol
Det är den i mitten av rabatten (mellan fikonet och det lilla silkesträdet).

Jösses, vilka fina plantor! bravo.gif Hur skyddar du plantan och hur ordnar du uppvärmning i rabatten?
jegi
Kanalplast, frigolit och värmefläkt.
Alexander-VG-zon3
så här såg mina ut förra året. klarade den vintern fint fint.

http://www.pixbox.se/pic_show_id23217899.html

dock så frös den ner i vintras och vet inte om den fått nya skott.
rosita
Jag har i sommar lyckats driva fram en liten planta från ett frö bravo.gif Den är nu ca 10 cm hög och nu undrar jag hur den ska övervintras?
Alexander-VG-zon3
svalt ca +1c +10c och ljust.
AndersKjellsson
Det har övrvintrats japansk mispel på friland i malmö utan speciell täckning. Spännande men nog inget man kan räkna med i längden dessutom så blev bladen rätt slitna av vårsolen, så en lätt fiberduk borde man nog kosta på sig!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon