Martin_Blomberg
Är det ngn som vet vart man kan köpa i fallande önskeordning:
Fikonträd i kruka modell ca 50 cm och uppåt?
Sticklingar av fikon?
Frön av fikon?

Jag bor i Stockholm och har inte kunnat hitta ngn som säljer fikon här. Har även letat på nätet utan framgång.

Finns det ingen köp och sälj avdelning här på forumet?
DykUnderYtan
Samma fråga har jag också. Bor också i Sthlm och letar fikon för fullt... hojta gärna till om du hittar några. smile.gif

/Mia
Alexander-VG-zon3
Frön - fikon frön gror svårt, och ska man prova från köpefrukt så är oftast fröna därifrån sterila eller behandlade, ska man så så gör det i en väldränerad jord och placera i ett varmt och soligt läge, ha rätt så varmt!. köper du på postorder är det även där dålig grobarhet på fröna.

Stickling - är enklare än frön, men ändå inte helt lätt. jag tar höst-vintersticklingar klipper av en sticklings bit på ca 10cm, den ska helst ha 4bladpar,noder,bladveck- det är där rötterna kommer ut, så ni ska klippa 5mm under ett bladveck- en nod, den biten som blir kvar klipper ni av till nästa nod,bladveck men då klipper ni 5mm över, den biten som blir kvar UTAN noder, bladveck slängs, lite rörigt märker jag att jag skrev. plantera sticklingen i väldräneradjord och placera sedan svalt och ljust, sedan till våren rotar dom sig. det går också ta sommarsticklingar - då tar du dom gröna ettåriga skotten (på samma vis som ovan), låt sticklingen torka ett par dagar och sedan plantera den i väldränerad jord och så placera sticklingen varmt och ljust. Plantskolor säljer inte sticklingar men däremot ny rotade små plantor kan man hitta ibland.

Köpa plantor - Plantskolor brukar ha fikon inne och då också lite härdigare sorter, och runt stockholm borde där finnas en del. hittar ni ingen inne just då ni är där så fråga om dom kan beställa hem.

annars säljer Horto Green fikon
http://www.mamut.net/controls/shop/shops/1...reen&gid=11
KURT
http://www.zetas.se/produkter.html

Finns säkert på andra ställen också.
Erland
Jag brukar ta höststicklingar som jag först ställer i vatten. Då brukar det inte ta mer än ett par veckor innan rötter börjar komma ut. Därefter sätter jag sticklingarna i en kruka m. väldränerad jord, vattnar försiktigt och sätter en plastpåse över.
Martin_Blomberg
Jag var förbi Zetas trädgård i Kungens Kurva idag. Dem hade 2 plantor kvar
(stam med några får blad som precis hade börjat komma) för 400 kr. Rätt dyrt kan jag tycka. Det var i alla fall Desert King. Men den tjej jag pratade med på Zetas avrådde mig starkt från att köpa. Hon trodde inte de skulle överleva på min balkong (söderläge Stockholm) över vintern.

Vad tror ni?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon