Hasse_h
Finns det någon som har något förslag på nån härdig klätterros som ska klättra på en enkel pergola i ett blåsigt men soligt läge? Den ska helst nå en höjd av minst 2-3 meter. Gärna i andra färger än rött, Flammentanz är en självklar röd kandidat, men behöver lite mer att välja på.

mvh
Hasse
Kajsa

Balsgårdsrosen Irma, mycket vackra stora välfyllda blommor 2.5 m och zon 5, blommar om. Växer på min blåsiga framsida och fryser aldrig det minsta. En svensk ros. Doftar gott.

Balsgårdsrosen Freja, blir ca 2- 3 m också zon 5, svensk ros som aldrig fryser ner i min zon 3 - 4
Blommar också om. Svag doft.

William Baffin, Kanadaros, zon 6, den blir inte så bred 1.5 m och ca 3 m hög, blommar hela sommaren, frisk.
Svag doft, växer blåsigt med nordanviden som sveper in där.

Vill du se rosorna i närbild titta i album/Klätterrosor
En annan läcker tuff ros är Constance Spry, men blommar bara en ggn, finns i det albumet.
Hasse_h
Tack för svar! Fina bilder!
William Baffin tilltalade mig, den hamnar definitivt på listan.

Nån som har erfarenhet av American Pillar och hur härdig den är?

Någon härdig gul sort kanske?

mvh
/Hasse
Stiffe
Rosa Helena Hybrida.
/S
Ezereht
Vilken zon bor du i, eller var i landet s.a.s ?
Hasse_h
Zon 3 i västra götaland
Christina i Taxinge~
'Leverkusen' är väl standardsvaret på din fråga om gul klätterros smile.gif
Det är en vacker ros, men hos mig är den inte kul. Klen i växten och i det mesta....
Men jag vet (och har sett!) att det finns underbara exemplar, så vill du prova tänker jag inte avråda.

Sen finns ju 'Alchymist', som jag också tycker är en kinkros...men ååååå! så vacker! Engångsblommande.

'Maigold' är en buskros som kan användas som klätterros. Det är en remonterande pimpinell. Remonteringen är det lite si & så med tycker jag.... sleep.gif
'Aïcha' är en fantastisk ros som remonterar mycket bättre! Det är också en pimpinell.
Blir ca 2m. Den måste man bara ha!!! Oavsett vart man planterar den!

Ezereht
Kunde Kordes Aloha klara sig tror ni. Den är ju i alla fall otroligt tjusig.
Kajsa
Men Leverkusen är jag besviken på här, väldigt seg och långsam och lite blommor, växer i bästa jorden i vårt grönsaksland men det hjälper ej, zon 5 ros.
Alchymist och Kordes Aloha snurrar jag in i vinterväv, klena rosor !

Jo Maigold är en tuff Pimpinell som remonterar svagt om det är en varm sen sommar, den fryser aldrig ner.

Maigold, växte upp ganska raskt

Blomman är både gul, orange, vit vartefter.
Mejal
American Pillar
[attachment=35143:20070726..._Medium_.jpg]
Här får man vända på bildskärmen för av någon anledning har den bestämt sig för att ligga ner, bilden alltså. smile.gif
American Pillar är en toppenros. Blommar överdådigt, men tyvärr som så många andra hos mig, så får den rätt mycket barkfläckssjuka.

Tänk så olika det kan vara. Min Leverkusen klarar sig fint, fryser aldrig ner. Den har dock tagit tid på sig att komma igång. Men nu ser den riktigt lovande ut. Alchemist klarar sig också bra. Mina två Maigold heter katastrof i förnamn. De skickar i bästa fall upp en pinne med ett par blommor, det är allt.
William Baffin blommar bra här, men vill sig inte i växten, men jag misstänker ett måndagsexemplar.

Constance spray är också fin
[attachment=35144:Constanc...14_liten.jpg]
Den blommar bara en gång, men då är den desto vackrare.

Hasse_h
Oj vad många förslag, det blir inte enkelt detta. Tack så mycket till er alla för fina tips.

mvh
/Hasse
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon