Picea abies
Jag måste ha hjälp med att förklara hur en vinkelhake fungerar, jag sitter fast. Det måste vara förklarat väldigt enkelt då det är barn som ska förstå.

MariaS
Vinkelhaken används för att få "raka" hörn (vinkelräta). Den har en tjockare del, som används som mothåll och en tunnare del som man använder, när man ritar ett streck. På den tunnare delen finns det även en linjal, som man använder att mäta med.

Sen kan man ju använda en vinkelhake till fler saker som inte ska beskrivas här... giggle.gif
pianja
Vad nyfiken jag blev på det sista då...

Picea abies
Tackar.
Ja, jag blev också nyfiken.
MariaS
biggrin.gif Ja, man har väl använt den som mellanlägg vid fastskruvande av trallvirke.... Funkar bra att öppna färgburkar med också whistling.gif
pianja
Aha, allt-i-ett-verktyg. smile.gif
Förklarar man sådant för sina elever numera?
Picea abies
CITAT (pianja @ 20-05-2009, 14:00) *
Aha, allt-i-ett-verktyg. smile.gif
Förklarar man sådant för sina elever numera?

Det kommer i dom högre åldrarna, men den här informationen var mer riktad till 9-10 åringar.
Platinum
CITAT (MariaS @ 20-05-2009, 12:46) *
biggrin.gif Ja, man har väl använt den som mellanlägg vid fastskruvande av trallvirke.... Funkar bra att öppna färgburkar med också whistling.gif

Fixar den rätvinklar efter öppning av färgburk? Tveksam, själv använder jag skruvmejsel till sånt.
Sussie F-Flower
Kan komplettera med:
Ett metallverkyg som man kan använda när man behöver göra två raka linjer åt olika håll, samtidigt.

eller...

Ett metallverktyg som man har stor hjälp utav om man vill göra en tärning som är lika stor på ALLA sidor...

eller är det kanske beskrivning för 6-7 åringar...?
Picea abies
CITAT (Sussie F-Flower @ 20-05-2009, 23:15) *
Kan komplettera med:
Ett metallverkyg som man kan använda när man behöver göra två raka linjer åt olika håll, samtidigt.

eller...

Ett metallverktyg som man har stor hjälp utav om man vill göra en tärning som är lika stor på ALLA sidor...

eller är det kanske beskrivning för 6-7 åringar...?

Nej, nej, det är jättebra. Precis vad jag är ute efter. Undervisningen gäller barn med svenska som andraspråk i 9-10 års åldern, så det här är perfekt. Fyll gärna på med mera.
Vänligen Micke
Sussie F-Flower
Ok...

...-Ett verktyg som man använder när man ska rita och kanske såga ut ett perfekt "L" på tex en bräda, inte ett "V".

(Nästan alla barn från 3-4 årsåldern kan bokstäver idag..)
pianja
Jag tycker det blir lättare att veta vad som menas om man ritar och visar skillnaden. Visa en "vinkelhakad" låda, eller vad man nu ska bygga. Och en utan räta vinklar. Vad en rät vinkel är har de nog ingen koll på i teorin men praktiskt så vet de ju.

Och ja, jag använder också en mejsel till färgburksöppning. Eller kniven. Eller ibland till och med den där mojängen de skickade med för ändamålet när jag köpte färg en gång...
Ralf
CITAT (MariaS @ 20-05-2009, 12:46) *

Lyssna du inte på din mamma som sade "-använd alltid rätt verktyg till rätt moment"?
MariaS
CITAT (Platinum @ 20-05-2009, 22:10) *
Fixar den rätvinklar efter öppning av färgburk? Tveksam, själv använder jag skruvmejsel till sånt.

Inga problem med vinklar efter den övningen heller...

CITAT (Ralf @ 21-05-2009, 11:46) *
Lyssna du inte på din mamma som sade "-använd alltid rätt verktyg till rätt moment"?

men om inte det rätta verktyget finns där det skulle, och det kan ta upp till två timmar för att hitta det, då använder man vad man har, det vill säga vinkelhaken, som man ju faktiskt hittat....
DragonLady
CITAT (Ralf @ 21-05-2009, 11:46) *

Allt kan BLI ett rätt verktyg... bara det ligger tillräckligt nära laugh.gif

Vinkelhaken kan också användas till att lägga an mot en vinkel och sedan föra över detta mått för att få samma vinkel på något annat yes.gif
RibesRubusVitis
Det senaste inlägget avser snarare en smygvinkel; se båda uppslagsorden med bilder på Wikipedia. Men i stället för invecklade förklaringar föreslår jag att du köper en billig vinkelhake på Rusta eller Överskottsbolaget och demonstrerar den handgripligt för barnen. Lägg den över en brädstump och rita en linje med blyerts; visa att det blir samma vinkel om du lägger den från brädans andra sida. Aha!
Picea abies
Hej! Självklart demonstrerar jag för barnen, men det är också meningen att dom ska ha ett referenshäfte, där dom kan söka själva. Det är därför jag behöver/behövde hjälp att skala ner fackorden. Man kan lätt har jag märkt "mala" på med förklaringar eller fackord och i slutändan så begriper ingen, förutom vi som jobbar dagligen med trä och verktyg.
Hälsningar Micke
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon