CITAT (GME @ 20-05-2009, 12:57)

N28 lär vara samma sak som Kalksalpeter, detta kan du köpa på lantmanna/grangården och plantagen bl.a
Det är mycket starkt och tar lätt död på gräset så dosera varsamt !
Annan kvävekälla är amoniumsulfat också det mycket starkt, finns på lantamanna/grangården om de nu säljer den till privatpersoner ?!
NPK eller blåkorn kanske är ett lämpligare alternativ, långsamare avsöndring i och med att det är kornat.
Kalksalpeter, NPK och blåkorn finns på säck i olika storlekar.
hmm... en växtnäringsexpert tror jag, eller inte!
N27 som är ersättare till N28 innehåller 27% N (kväve) medans kalksalpeter innehåller 15,5% N.
det man ska kolla är vilken typ av kväve som produkten innehåller, kalksalpeter innehåller nästan bara nitratkväve vilket är direktverkande medan ammoniumkväve är mera långtidsverkande.
just N27 Axan har 50/50 av vardera så den är mer lämpad för en lång och jämn växtsäsong.
gräsmattan mår mycket bättre av att du gödslar med en NPK-blandning. det finns en lantbruksvariant ifrån Yara som kallas Yaramila 21-3-10 som jag skulle rekommendera till din gräsmatta.
skulle tro att du skulle behöva lägga på ca 40 g/kvm, gärna uppdelat på 2-3 tillfällen under sommaren.
om jag har räknat rätt så kommer det att gå åt ca 16 kg/säsong på dina 400 kvm..
du har inte någon lantbrukare i bekantskapskretsen??
i så fall, hör med honom/henne om du inte kan få köpa en hink eller två av den gödning som dom använder.