Full version: Vad köper jag N28?
Mathias T
Jag har försökt att söka här på forumet, men det går bara att söka på minst fyra tecken.

Jag har fått uppgift om att jag behöver skaffa en gödning som heter N28 till min gräsmatta. Kväve alltså. Det såldes tidigare på Granngården, men det gör det inte längre. De kunde skaffa N27 - på 750 kg säck! Min gräsmatta är väl på 400m².

Var hittar jag alltså N28 eller motsvarande i lagom stor mängd? Jag kan tänka mig att köpa storpack, men det får ju vara inom rimliga gränser.
GME
N28 lär vara samma sak som Kalksalpeter, detta kan du köpa på lantmanna/grangården och plantagen bl.a
Det är mycket starkt och tar lätt död på gräset så dosera varsamt !

Annan kvävekälla är amoniumsulfat också det mycket starkt, finns på lantamanna/grangården om de nu säljer den till privatpersoner ?!

NPK eller blåkorn kanske är ett lämpligare alternativ, långsamare avsöndring i och med att det är kornat.

Kalksalpeter, NPK och blåkorn finns på säck i olika storlekar.
ingrids
Av mitt snabbsurfande tycks det som om N 28 numera heter N 27, säckstorleken har jag tyvärr ingen koll på.
Mathias T
CITAT (GME @ 20-05-2009, 12:57) *
NPK eller blåkorn kanske är ett lämpligare alternativ, långsamare avsöndring i och med att det är kornat.

Men NPK och blåkorn är väl även en massa fosfor och ka...ka...ka...lium? ...cium? smile.gif

Jag ska tydligen ha N27 då. Men 750 kg... g.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns ju NPK-gödning för just gräsmatta och då är det lite mindre fosfor och kalium, gräs vill ju också ha sånt ex. kalium gör gräsmattan mer motståndskraftig mot svampsjukdom och liknande eftersom det gör växtvävnaderna något hårdare. Ingen växtlighet vill ha enbart ett gödningsämne.
Källtorpet L&T
CITAT (GME @ 20-05-2009, 12:57) *
N28 lär vara samma sak som Kalksalpeter, detta kan du köpa på lantmanna/grangården och plantagen bl.a
Det är mycket starkt och tar lätt död på gräset så dosera varsamt !

Annan kvävekälla är amoniumsulfat också det mycket starkt, finns på lantamanna/grangården om de nu säljer den till privatpersoner ?!

Kalksalpeter, NPK och blåkorn finns på säck i olika storlekar.

hmm... en växtnäringsexpert tror jag, eller inte!

N27 som är ersättare till N28 innehåller 27% N (kväve) medans kalksalpeter innehåller 15,5% N.
det man ska kolla är vilken typ av kväve som produkten innehåller, kalksalpeter innehåller nästan bara nitratkväve vilket är direktverkande medan ammoniumkväve är mera långtidsverkande.
just N27 Axan har 50/50 av vardera så den är mer lämpad för en lång och jämn växtsäsong.

gräsmattan mår mycket bättre av att du gödslar med en NPK-blandning. det finns en lantbruksvariant ifrån Yara som kallas Yaramila 21-3-10 som jag skulle rekommendera till din gräsmatta.
skulle tro att du skulle behöva lägga på ca 40 g/kvm, gärna uppdelat på 2-3 tillfällen under sommaren.
om jag har räknat rätt så kommer det att gå åt ca 16 kg/säsong på dina 400 kvm..

du har inte någon lantbrukare i bekantskapskretsen??
i så fall, hör med honom/henne om du inte kan få köpa en hink eller två av den gödning som dom använder.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon