tvilling77
Höll på att sätta i halsen när jag var på plantskolan här i Piteå, där sålde dom Magnolia galaxy!! Kan den verkligen klara sig här uppe? Trodde att magnolior var väääldigt känsliga??? Dom hade angett zon 4 på plantan, jag trodde inte att den ens klarade det?
GunnellF
Tanken kanske är att folk kan plantera den i krukor och ta in för vintern? Du får fråga där du såg att de fanns till försäljning.

Det kan ju även vara så att om man planterar skyddad och på väldränerad mark så kan man "sänka" minst en zon, om du förstår. Alltså att man kan få växtbetingelser för lägre zon än vad det egentligen är.
Jan af Lisö
'Galaxy' är en zon III magnolia, kanske bara zon (III), dvs goda lägen inom zon III.

Minns att det för några år sedan hade debatterats här att vissa kedjor (skall inte namnge någon då folk hade blivit portade här på Forumet för det) okynnesklassificerade magnolia grandiflora för zon IV.

Sen är det väl ingen mening att ha magnolian i en för kall zon, den kanske överlever men kommer aldrig till sin rätta. Det räcker inte att slippa kalla vintrar, magnolior behöver också långa, soliga och varma somrar för at kunna bilda blomknoppar till nästkommande årets blomning.
edenborn
Magnolior i mitt tycke skall aldrig planteras i kruka...Zon IV låter galet....
tvilling77
Jag tycker oxå att det låter märkligt..jag menar vintern är rätt lång här så några långa många varma sommardagar blir det väl inte..iof går solen aldrig ner på sommaren....;-)
Dessutom tog dom bra betalt för plantan oxå..måste nästan fråga hur dom tänkt?
Alexander-VG-zon3
CITAT (edenborn @ 20-05-2009, 12:01) *
Magnolior i mitt tycke skall aldrig planteras i kruka...Zon IV låter galet....

man blir så illa tvungen om man vill ha en och man bor där den inte funkar, har sett blommande Magnolia grandiflora i 15-25L kruka som dessutom växte bra under tillväxten den togs in på vintern i en sval vinterträdgård och den verkade klarar sig fint och om inte bättre i kruka än marken. annars har man så att magnolian är härdig för zonen så är det ju trevligare att ha den ut planterad.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon