|
Full version: Blå Bergvallmo
Jag vet att det fanns en tråd om Blå Bergvallmo i år....men jag hittar den inte. Jag sådde frö i februari och efter tips av Anki V har jag haft de pyttesmå plantorna i kylskå på natten och under kysrör på dagen. Jag vattnar med duschflaska för att det inte ska bli för blött. Jag har inte vågat skola om de pyttsmå plantorna som är ca 1 cm i diameter. Nu börjar de få bruna blad. Ofta blir det ganska varmt på em där jag har plantorna. Vad kan det bro på.......för varmt......för mycket / lite vatten........ Jag vill så gärna försöka rädda de små plantorna.......h j ä l p
Oj, har dom karaktärsblad så måste dom skolas om. Bergvallmo kräver näringsrik jord. Som Kerstin i z5-6 brukar kalla dom……hungriga rackare  . Sen tål de att stå ute…ja egentligen så ska de ställas ut så tidigt som möjligt. Jag ställer ut mina när det bara är några plus på dagarna. Första tiden får de bo i kylen på natten och sedan får de stå kvar ute med fiberduk över sig på nätterna. /Anki
OK då ska jag försöka pillra ner de små rackarna i ny jord och sen ut i friska luften. Tack för hjälpen.
Alba, tråden du var ute efter var kanske den som heter Meconopsis. En lång tråd där jag skrev ett inlägg men ej fått något svar. Nu försöker jag publicera det igen, förhoppningsfullt: --- Jag har länge gått och malt på tanke/önskan att försöka med blå bergvallmo. Vi flyttade förra året till ett hus med så härliga odlingslägen, alla kategorier. Bl a en lite syrlig, skyddad hörna med halvskugga jämte några rododendron. Tror ni att detta kan vara ett bra läge för den blå?
Sen undrar jag: När är den rätta tiden att så dem? Måste det ske tidig vår? Är det för sent nu, slutet av maj? Ska man då vänta till längre fram? Några av er pratar om höst? Är det en bra idé att köpa ett par plantor och vänta tills de fått fröer? När ska i så fall dessa sås? Skulle bli jätteglad för alla tips till en okunnig men entusiastisk.
StinaR!
Jag tror läget blir alldeles utmärkt. Bergvallmon lär enl. litteraturen vilja ha det lite surt men jag har mina i vanlig trädgårdsjord som jag gödslar med ”ko på påse”. I år har jag några som står surt tillsammans med några roddar och det ska bli intressant att se hur de utvecklas……Än ser man då ingen skillnad i alla fall.
Jag sår Bergvallmon innomhus på senvintern ( februari/mars) och driver den under lysrör tills den går att ha ute. Bergvallmons rötter utvecklas inte om den står varmare än 10 grader så mina sådder får tillbringa natten i kylskåpet. Av den anledningen så tror jag inte det är en bra ide´ att så nu. Dessutom växer de så vansinnigt långsamt att det inte skulle hinna bli något som klara att övervintra.
Om du påminner mig till hösten när jag skördat så ska du mot ett frankerat kuvert få frön av mig.
/Anki
smuleborg
24-05-2009, 20:57
CITAT (Anki V @ 24-05-2009, 21:13)  StinaR!
Jag sår Bergvallmon innomhus på senvintern ( februari/mars) och driver den under lysrör tills den går att ha ute. Bergvallmons rötter utvecklas inte om den står varmare än 10 grader så mina sådder får tillbringa natten i kylskåpet. Av den anledningen så tror jag inte det är en bra ide´ att så nu. Dessutom växer de så vansinnigt långsamt att det inte skulle hinna bli något som klara att övervintra.
Om du påminner mig till hösten när jag skördat så ska du mot ett frankerat kuvert få frön av mig.
/Anki Hej Anki. Jag håller mina vid liv, trots - eller kanske tack vare - att jag varit bortrest några gånger (dock max fem dagar åt gången). Får man fråga hur länge de behöver stå i kylskåp om natten (vi kan ännu ha nollgradigt ute om natten, minus var det några nätter förra veckan)? Har tänkt att omskola i veckan. Jag bävar.
Bergvallmon är den första som jag ställer ut för att slippa ha den i kylskåpet. Väntas det minusgrader så lägger jag något eller några lager fiberduk över…. Väntas det väldigt många minus under lång tid så tar jag in dem och till kylen igen. Många ggr har jag ställt ut dem på morgonen då det varit kallgrader. Är det bara en kort stund på morgonen de fryser så är det ingen fara.
Du sådde ju väldigt sent har jag för mig men börja avhärda så fort det bara går. Kommer du inte till skott snart så får du inte nog stora plantor som kan överleva vintern. Här i z 5 har jag redan planterat ut mina småttingar.
/Anki
smuleborg
24-05-2009, 21:24
CITAT (Anki V @ 24-05-2009, 22:09)  Bergvallmon är den första som jag ställer ut för att slippa ha den i kylskåpet. Väntas det minusgrader så lägger jag något eller några lager fiberduk över…. Väntas det väldigt många minus under lång tid så tar jag in dem och till kylen igen. Många ggr har jag ställt ut dem på morgonen då det varit kallgrader. Är det bara en kort stund på morgonen de fryser så är det ingen fara.
Du sådde ju väldigt sent har jag för mig men börja avhärda så fort det bara går. Kommer du inte till skott snart så får du inte nog stora plantor som kan överleva vintern. Här i z 5 har jag redan planterat ut mina småttingar.
/Anki Tack. Det gäller att släppa taget  Omskolar imorgon (HJÄLP, nu måste jag). Ger dem några dagar på sig att komma över traumat, avhärdar med början på fredag. Mina bäbisar. Södra Roslagen, zon fyra.
CITAT (smuleborg @ 24-05-2009, 22:24)  Tack. Det gäller att släppa taget  Omskolar imorgon (HJÄLP, nu måste jag). Ger dem några dagar på sig att komma över traumat, avhärdar med början på fredag. Mina bäbisar. Södra Roslagen, zon fyra. /Anki
Å, tack Anki, vad snällt att du svarade och att du kan skicka mig frön!!  Nu har jag dock redan hunnit skriva efter frön. Det skulle verkligen vara kul om det här projektet kunde lyckas. Vi hörs!  (kan tillägga att jag bor i Västsverige, zon 3 med riktigt fina och skyddade lägen på tomten)
smuleborg
24-05-2009, 22:39
CITAT (Anki V @ 24-05-2009, 22:27)  /Anki Det värmer.
blomkronan
24-05-2009, 22:43
Vilken tur att du starta denna tråd Alba... Här gör jag HELT FEL!!! Jag satte mina frön i januarie lätt dom stå utomhus hela vintern, i mars tog jag in dom och det har kommit upp smååååå saker i lådan. Men dom står för varmt!! 23 grader har jag i tvättstugan där dom står, dock med 14 timmars ljus. -Ska jag ska ta ut dom i växthuset i morgon så dom får svalare på nätterna, och sen ta ut dom på friland när dom avhärdats lite...
smuleborg
24-05-2009, 22:49
CITAT (blomkronan @ 24-05-2009, 23:43)  Vilken tur att du starta denna tråd Alba... Här gör jag HELT FEL!!! Jag satte mina frön i januarie lätt dom stå utomhus hela vintern, i mars tog jag in dom och det har kommit upp smååååå saker i lådan. Men dom står för varmt!! 23 grader har jag i tvättstugan där dom står, dock med 14 timmars ljus. -Ska jag ska ta ut dom i växthuset i morgon så dom får svalare på nätterna, och sen ta ut dom på friland när dom avhärdats lite...  Tacka Anki
blomkronan
24-05-2009, 23:06
CITAT (smuleborg @ 24-05-2009, 23:49)  Tacka Anki  Självklart  det var ju det jag mena... Tack Anki
CITAT (blomkronan @ 24-05-2009, 23:43)  -Ska jag ska ta ut dom i växthuset i morgon så dom får svalare på nätterna, och sen ta ut dom på friland när dom avhärdats lite...  Jag skulle nog snurra lite fiberduk runt sådden och ställa den på tomtens svalaste och skuggigaste hörn. Jag tror att det blir för varmt i växthuset på dagarna. Bergvallmo gillar inte värme....jag har till och med läst någonstans (kommer inte ihåg var och vet inte hur sant det är) att bergvallmon kan dö om den utsätts för temperaturer över 35 grader. /Anki
Lilian896
25-05-2009, 08:03
Hej, en fråga. Ni skriver att ni har Bergsvallmosfröna i kylskåpet över natten. Det har jag också försökt med men det händer absolut ingenting! Vad jag har hört så skall de stå kallt och ljust. Hur fixar man ljuset i ett kylskåp? Jag har inget annat kallt ställe att ställa dem på.
Jag tänkte göra ett nytt försök till hösten när det har blivit lite kallare. Då kanske man kan ha dem på balkongen dygnet runt. De behöver ju en kallperiod för att sätta rötter.
Före innan frön grott är det liten/ingen nytta med att ha dem i kylskåpet. Det är när fröna grott som de behöver under 10 grader för att rötterna ska utvecklas bra.
Jag sår i feb/mars och har sådderna under lysrör i mitt kök på dagarna…..På natten när det ändå är mörkt får de stå i kylskåpet. När det sedan börjar bli lagom temperatur utomhus alltså över noll dagtid så får de stå ute. Första veckorna när det kan bli åtskilliga kallgrader tar jag in dem till kylskåpet igen nattetid.
Bergvallmon gror i rumsvärme inom ca 2-3 veckor.
/Anki
blomkronan
25-05-2009, 08:42
CITAT (Anki V @ 25-05-2009, 06:54)  Jag skulle nog snurra lite fiberduk runt sådden och ställa den på tomtens svalaste och skuggigaste hörn. Jag tror att det blir för varmt i växthuset på dagarna. Bergvallmo gillar inte värme....jag har till och med läst någonstans (kommer inte ihåg var och vet inte hur sant det är) att bergvallmon kan dö om den utsätts för temperaturer över 35 grader.
/Anki  Hoppas nu dom kommer upp som dom ska vore så kul att ha lyckats  Edit:  Nu är dom ute
Lilian896
25-05-2009, 08:53
CITAT (Anki V @ 25-05-2009, 09:41)  Före innan frön grott är det liten/ingen nytta med att ha dem i kylskåpet. Det är när fröna grott som de behöver under 10 grader för att rötterna ska utvecklas bra.
Jag sår i feb/mars och har sådderna under lysrör i mitt kök på dagarna…..På natten när det ändå är mörkt får de stå i kylskåpet. När det sedan börjar bli lagom temperatur utomhus alltså över noll dagtid så får de stå ute. Första veckorna när det kan bli åtskilliga kallgrader tar jag in dem till kylskåpet igen nattetid.
Bergvallmon gror i rumsvärme inom ca 2-3 veckor.
/Anki Tack för svaret. Jag har gjort precis så som du beskriver. Först har jag låtit dem gro i ett miniväxthus inomhus. Sedan när de kommit upp ca 5 mm så har jag placerat dem i en annan kruka och haft dem i kylskåpet på dagen. På natten har de stått på balkongen. Men jag tror att jag började lite väl sent med planteringen så att det hann bli för varmt på balkongen. Har haft stor koll på utomhustemperaturen så att de inte stått på balkongen när det har varit över tolv grader där. Då har de åkt in i kylskåpet igen. Men de sätter inte rötter i alla fall och nu ser de små plantorna ut att ha dött. Jag gör ett nytt försök i höst för jag har frön kvar. Köpte en planta på Plantagen i förra veckan och den är nu planterad på mitt lilla trädgårdsland utomhus. Hoppas att den tar sig och växer.
Nu har min ena planta dött men den andra verkar fräsh och fin. Nu har jag den i halvskugga bakom en annan växt mot öster men där blir ganska varmt på fm. Efter vad Anki sagt så bör jag nog flytta den ....kanske under carporten där det är skuggigt och kallare.
Tack för alla fina tips i tråden.
smuleborg
27-05-2009, 18:35
Jag har omskolat hälften (ifall, ifall).
De verkar ha klarat omskolningen, så när på en som ser lite väl hängig ut, minstingen i församlingen.
I helgen blir det livets hårda skola, avhärdning. De ska verklighetsanpassas.
Mina bäbisar.
CITAT (smuleborg @ 27-05-2009, 19:35)  Jag har omskolat hälften (ifall, ifall).
De verkar ha klarat omskolningen, så när på en som ser lite väl hängig ut, minstingen i församlingen.
I helgen blir det livets hårda skola, avhärdning. De ska verklighetsanpassas.
Mina bäbisar. lycka till med bäbisarna!  Jag vet inte hur jag ska kunna vänta tills jag får "föda" mina egna...
skogstroll
28-05-2009, 14:50
jag är väldigt glad över min, köpte en pytteliten planta förra sommaren på rea. Satte den lite skuggigt vid en buske. Nu är det knopp på den och plantan är sådär 30 cm  Ska bli kul att se hur den ser ut!
Penstemon
29-05-2009, 09:08
Hej Är det samma fröråd för klockbergsvallmo?? Ska så dom i vinter, ska få frön av en kopis. Är det någon som har frön till Meconopsis punicea och Meconopsis napaulensis ? Har de några svenska namn, vad? Jag har sett dom på bild och nu vill jag haaaa dddoooommm. Jag köper natuligt viss av er fröna. Och har de samma fröråd?
CITAT (skogstroll @ 28-05-2009, 15:50)  jag är väldigt glad över min, köpte en pytteliten planta förra sommaren på rea. Satte den lite skuggigt vid en buske. Nu är det knopp på den och plantan är sådär 30 cm  Ska bli kul att se hur den ser ut! Vad kul! Kan du beskriva lite mer hur miljön är där du satt den? Vad för sorts jord har du där? Var det någon blomma på när du köpte plantan eller är det först nu som det kommer?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|