Full version: Vinbär på stam?
Emzen
Har hört talas om vinbär på stam, de ska tydligen vara fina, men jag hittar inte det någonstans. Undrar också vad det finns för sorter och om de går att äta direkt från busken/trädet?

Vi har två hål i gräsmattan med en stenkant runt, alltså en liten rund rabatt, har just grävt upp två buskar med röda bär p.g.a att det var vassa taggar på och att mina barn på 2 år och 8 mån gärna äter bären (ja, två-åringen då, men jag tänker att det kommer med nästa med. :-)) Nu vill jag ha något annat där, helst nåt på stam så man kan klippa gräset obehindrat och komma åt att plocka ogräs under, gärna något som går att äta och som barnen kan plocka av, alt. något utan bär och som ej är giftigt...

Hoppas någon har nån bra idé till mig :-)
KURT
Det finns både vinbär och krusbär som är uppsatmmade, man får ju betydligt mindre skörd än en traditionell buske. Men estetiskt är det ju något annat.
Emzen
Jo, det är klart.. det blir mindre skörd.. men det gör inte så mycket. Vill ju mest ha det för att det är snyggt och lite extra roligt om man kan gå o småäta lite av dem... Vet du vad priset ligger på och var man kan få tag på det? Jag hittar det ingenstans?
MariaS
Stammade vinbär och krusbär, finns på välsorterade handels-/plantskolor. Sorterna är desamma som vanliga buskarna. Priset ligger mellan ca 250:- upp till 300:-.
KURT
Om vanliga röda vinbär kostar ca 100 kr/buske, så kostar de uppstammade ca 300 kr/st. Och ALLA större plantskolor bör ha dem.

Har man tid, så kan man ju själva stamma upp ett skott, men det tar ca 3 år.
Åsa, mälardalen zon 2
Och har trädgårdsbutikerna inte de önskade växterna hemma kan de ofta ta hem dem på beställning.

Vinbär och krusbär är ofta ympade på en stam av gullrips. Växten behöver en stödkäpp hela livet så stabil är inte stammen att den klarar sig helt utan stöd.
Wilmer
Blomsterhallen i Trollhättan och Vänersborg har haft det i veckan såg jag. Så de borde ha det i sitt sortiment överallt?
Sussie F-Flower
Du gör det lätt själv!

Jag hade ingen "stam-erfarenhet" alls men jag sågade och beskar min rödvinbärsbuske med "magkänsla". Efter ca tre år ser den ut så här. Inte så snygg kanske men det är i alla fall himla skönt att stå rak i ryggen när man plockar vinbär... Och busken ger drygt en hink bär per år, trots att jag beskurit den varje år.

Min buske var gammal när jag flyttade hit och jag tänkte att jag måste föryngra den. Samtidigt försökte jag få upp höjden genom att hela tiden ta grenarna som växte ut åt sidorna. Nu är den nästan 2 m hög och högre får den inte bli för då måste man väl ha en liten stege.. giggle.gif

CITAT (Sussie F-Flower @ 20-05-2009, 22:51) *
Du gör det lätt själv!

Jag hade ingen "stam-erfarenhet" alls men jag sågade och beskar min rödvinbärsbuske med "magkänsla". Efter ca tre år ser den ut så här. Inte så snygg kanske men det är i alla fall himla skönt att stå rak i ryggen när man plockar vinbär... Och busken ger drygt en hink bär per år, trots att jag beskurit den varje år.

Min buske var gammal när jag flyttade hit och jag tänkte att jag måste föryngra den. Samtidigt försökte jag få upp höjden genom att hela tiden ta grenarna som växte ut åt sidorna. Nu är den nästan 2 m hög och högre får den inte bli för då måste man väl ha en liten stege.. giggle.gif

edit: tanken slog mig precis att du kanske menar att du vill ha EN stam med en stor krona..???
GME
Jag var på Solhaga i Kungsbacka häromdagen och såg att de hade uppstammade vinbärs hm..träd.
De ingår nu mera i näringskedjan Bogrönt hur utbredd den är över landet vette herm ja.

Hur som hällst, det såg rätt fräckt ut smile.gif så det är la bara att fråga runt, annars vet du juh vart du kan bege dig nu wink.gif

Lycka till smile.gif
Söttok06
Jag har köpt tre stycken uppstammade bär"träd". En med vita Vinbär, en med röda Krusbär och en med gröna Krusbär 'Invicta'.
Under har jag planterat olika sorters Smultron bl a Månadssmultron 'Rügen', men också revande Smultron. Får se vilktet som är bäst. Emellan har jag satt tulpanlökar, men får se om jag byter till Narcisser till hösten. Mycket Rådjur i området.

Jag tänker att det tar mindre plats än buskar och att det är lättare att plocka bären, samt också att se om det finns skadeangrepp.
Jag bor i Stockholm och har köpt alla mina på Zeta trädgård: 279 kr kostade de per styck.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon