Full version: vildhallon
ylvas
Vi har gott om vildhallon runt om där vi bor. Nu håller jag på att göra iordning en slänt på tomten och tänkte att man kanske kunda flytta ett par buskar dit? Någon som vet om det är möjligt och hur man i så fall får till våga?
villa-sandberg
När vi byggde huset var det oxå gott om hallon. Tyckte det var synd att dom bara skulle bli bortgrävda. Var ganska så brysk och antingen vickade lite med spaden eller så bara drog upp några. Satte bara ner dom i lite vanlig trädgårdsjord o förvånansvärt många klarade sig! Barnen skördade hallon ett par år efteråt men nu är det bara nån spjängel kvar. Står lite väl nära en björk där just inget tar sig... så med lite bättre placering och omsorgsfullare behandling går det nog utmärkt!
Jan Lindgren
Hej!
Flytta vildhallon är aldrig något problem. Problemet är att få bort dem. Räkna med att hallonen är smittade med virus och kanske inte lever så länge men det finns gott om nya hallon att flytta in.
MVH
Jan Lindgren
ängsvädd
Jag har flyttat vildhallon till min tomt, tror det var -94. Aldrig några problem med virus på dem - tror att det mest är de förädlade sorterna som är känsliga för virus.

Det är så gott med vildhallon och bra för småfåglar som gillar att vara i snår som exvis rödhakar.

KURT
CITAT (MimmiH @ 21-05-2009, 09:27) *
Jag har flyttat vildhallon till min tomt, tror det var -94. Aldrig några problem med virus på dem - tror att det mest är de förädlade sorterna som är känsliga för virus.

Det är så gott med vildhallon och bra för småfåglar som gillar att vara i snår som exvis rödhakar.

Hur har du då virustestat dem? Vad jag vet så är i princip ALLA vilda hallon virussmittade, sedan sprids virus med insekter från de vilda hallonen till de odlade i trädgården. Man märker det genom att nya plantor ger mera bär och de är större och fastare. Men man kan ju kompensera genom att bara odla fler plantor.

Däremot smakar ju vilda hallon oftast bättre än de odlade.
Bassam
Tack för frågan : vi kan inte säga att alla ska ha virus , virus skador ser ut : 1- bladen blir gul eller röd . 2 bladen rulla sig 3 växter delar blir korta . 4växter delar tar andra form. 5 balden blir ornament , och virusen attackera svaga växter och sår som kommer från ohyra och från skadad fröar.
H: Bassam
Jan Lindgren
Hej!
Jag har stora områden med vildhallon och de är genomgående virussmittade. Fröplantorna är friska några år och sedan blir de dåliga. Jag älskar hallon men det är ingen ide att plantera här. Som tur är får jag låna mark till vår demoodling och där finns inga vildhallon i närheten. Det finns sorter som tål virus lite bättre än andra så Mimmi har förmodligen haft tur om hon sluppit allvarliga symptom.
MVH
Jan Lindgren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon