Full version: Orientvallmo
torplycka
Jag är ny medlem idag och undrar om någon vet när jag törs plantera ut mina frösådda orientvallmoplantor?Har dragit upp plantorna hemma i köksfönstret och tänker plantera ut dem på mitt torp som ligger i zon 3 (tror jag)
Eva 33c
I princip är perenner uppdragna inne lika känsliga för frost som sommarblommor. Men efter avhärdning brukar de kunna tåla rätt låga temperaturer i allafall. Om frostrisken är över hos er kan man plantera ut dem, men avhärda dem först. Inneplantor måste vänja sig både vid solens strålar och vindar, som ofta går hårdare åt plantorna än låga temperaturer.
torplycka
Tack för svaret, jag börjar nog sätta ut några plantor en stund på balkongen idag, den är både solig och rätt blåsig. Sen planterar jag kanske ut några plantor åt gången. Skulle vara så himla kul att lyckas, jag drabbades av totalt ha-begär när jag såg en bild av denna vacka blomma i vintras.
thanks.gif Torplycka
Eva 33c
Du kommer säkert att lyckas. Och när den väl etablerat sig i din trädgård kommer den att självså sig.
Försök ställa dina plantor i skugga när du börjar avhärdningen, gärna lite skydd mot blåst också till att börja med.
evaisa
Du kan ge dom ett lock eller tak, en avkapad petflaska, eller en plast påse - då vänjer de sig långsamt.

Jag har också frösådd vallmo, med den är så nysådd att plantorna knappt syns. Jag var alldeles för sent ute. Men nu står de på balkongen dygnet runt i plastpåsar. Min balkong är alldeles för blåsig för att ha småplantor på. - därav plastpåsarna.

När de blivit så stora att de inte kommer bort på jordlotten får de flytta dit.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon