Full version: Stevia
Glad_amatör2
Hej!

Är det någon som vet var man kan få tag på frön eller sticklingar/plantor av Stevia rebaudian?
Trodde att jag kunde köpa frön från Impecta, men det fanns inte i lager.

Behöver alternativ till socker och jag vet att det finns att köpa färdigt från hälsokostaffärer, men vill gärna försöka odla själv också.

Eller stämmer det att det har blivit förbjudet i Sverige?

Lena
Åsa, mälardalen zon 2
Jag köpte mina steviafröer hos Runåbergs fröer. Fröerna är ljusgroende och man bör ha ganska färska fröer (fast förra årets fröer grodde hyfsat iår med).

Växten har en viss bismak så jag tror inte att den kan ersätta socker rakt av, men i vissa saker kan det nog funka. Själv äter jag mycket lite sötsaker så jag har min främst till dekoration, de saker jag söta ex. gröt slänger jag ner strödadlar i det är ju också ganska sockerlikt.

Nauti
Det är såvitt jag vet inte förbjudet i Sverige, men det var någonting med att EU skulle kolla det till 2010. Får sockerbolagen om de vill så blir det ju givetvis olagligt, så skynda dig att skaffa en tongue.gif

De går att få tag på från handelsträdgårdar, om de inte har så be dem att ta in. Jag köpte min från en handelsträdgård i år, så jag utgår från att det är helt lagligt tongue.gif
MariaS
Jag har inte heller hört att det ska vara olagligt. Och sötar gör den. Torkad och mald, går det åt en tsk på en ½dl mot vanligt socker. Den är SÖT!
Glad_amatör2
Tackar för svaren!

Min sambo var i Karlstad idag och hade faktiskt lyckats få tag på frön. Nu gäller det bara att få dem att gro. rolleyes.gif

Nauti
Om det inte vill sig får du investera i en färdig planta från närmsta handelsträdgård då tongue.gif Stevia-frön har jag aldrig stött på.
bullen_86
Stevia är ju samma som Sötflockel och Lord Nelson har sådana, jag köpte de på plantagen och de bör finnas lite överallt... http://www.froer.nu/products/14861491/s%F6tflockel
katah
Hoppas att du hinner med stevian,
jag börjar oftast väldigt tidigt med steviasådder, februari tror jag.
och mina är nu 10-15 cm höga buskar, som planterades ut idag

Förra året hade jag en enda buske som hade övervintrat i växthuset och den gav ( med 3-4 plockinigar/ sommaren) säkert 2 dl torkad och mortlat stevia.
Men den mängden kommer man redan långt, lovar jag . man behöver så lite åt gången.

Så misströsta inte om stevior gror ojämt och växer sakta, jag hoppas att du hinner skörda också
Jag har aldrig sått på den här tiden , så jag vet inte hur stora dina stevior hinner att bli under sommaren.
Ta dom in på hösten , frotsfritt, så kan de övervintra !

Glad_amatör2
Det var på Plantagen min sambo köpte fröna som mycket riktigt var från Lord Nelson. Satte fröna direkt, men det syns ingenting ännu sad.gif
Några färdiga plantor hade dom inte, så jag får hoppas att det blir åtminstone något av fröna som gror. Jag har växthus, så jag har tänkt sätta ev. plantor i kruka där.
Nauti
Du får åka till handesträdgården nära Uddeholm, det är ju närmre för dig än att åka in till Karlstad. De har några steviaplantor ståendes.
AstaC
Jag köpte två Steviaplantor på Plantagen, men de drogs visst in av Livsmedelsverket senare om jag förstått det rätt.
Nauti
CITAT (AstaC @ 24-05-2009, 16:00) *
Jag köpte två Steviaplantor på Plantagen, men de drogs visst in av Livsmedelsverket senare om jag förstått det rätt.
Vad hade de för motivering till det? Jag trodde Stevia var förbjudet som sötningsmedel men inte att ha som växt.
AstaC
Nauti - jag vet faktiskt inte - det jag vet är att det var en annan som skulle åka dit och köpa efter att jag hade varit där fick de beskedet att de inte såldes längre utan att de blivit indragna.
WingDing
Sådde i mars/april ca 30frö 6st kom upp

De i mitten

Kapten Cooks träd -------------------------------------------------------------------- Stevia ---------------------------------------Rör mig ej
noora
CITAT (Nauti @ 24-05-2009, 16:15) *
Vad hade de för motivering till det? Jag trodde Stevia var förbjudet som sötningsmedel men inte att ha som växt.

Jag tycker också att det låter lite väl nitiskt att plocka bort den från plantbutiken bara för att den inte får användas som sötningsmedel. Man kan ju fortfarande ha den som prydnad och det säljs ju massor med oätliga och t.o.m. giftiga växter som prydnadsväxter.
WingDing
Det används i t.ex. godis, läsk, yoghurt, juice, bakverk och i åtskilliga hälsopreparat. I Japan, där Aspartam är förbjudet, är Steviosidsötning mycket vanlig. I EU och USA är den dock förbjuden i livsmedel. Enligt kritiker för att skydda den mäktiga Aspartamindustrin

Enligt: http://www.runabergsfroer.se/asp/Main.asp?..._sv&id=K543

Rosmarin
Här i Frankrike är det väldigt lätt att hitta steviafröer och de säljs som "Sockerplanta". Hör av dig om du vill ha hjälp att hitta fröer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon