Tuvalina
Plantan ser ut att må så bra och det är massor med knoppar, men när de blommat ramlar hela blomman och "stängeln" som blomman sitter på av... Vill ju ha chilisar! Jag försöker att pillra lite med en tops i blomman när den blommar, och jag tror att krukan är lagom stor. Vad är fel?!
Åsa, mälardalen zon 2
Antingen pillar du för hårt med topsen så pistillen i mitten skadas eller så är det odlingsförhållandena som inte är det bästa skulle jag tippa.

Hur stor är plantan? Hur stor är krukan? Hur är klimatet?
Tuvalina
Aha, hade inte fattat att jag kan skada nåt där inne när jag leker bi... Ska tänka på det vid nästa blomma!

Plantan är kanske 30 cm hög och är tregrenad längst upp, den står i en "turkisk-yoghurt-hink". Är det bra storlek, eller vill den ha ännu större? Jag har gjort hål i botten, så jag borde se när rötterna sticker ut. Den står i ett sydvästfönster. Nåt jag ska förändra?
Åsa, mälardalen zon 2
Låter som om den nog kan ha det lite trångt om fötterna, chili brukar behöva en hink jord (ca 7-10 liter). +30cm är fortfarande en ganska liten planta det är bara bra om växten får växa till sig innan den börjar producera frukter.

2st chiliplantor i en 20 liters hink

Tuvalina
Vilken maffig chili på bilden! Sån vill jag också ha!! Tycker du att jag ska plocka bort knopparna och låta den bli större först, eller kan jag bara låta den blomma och sköta sig själv tills den blir "stor" nog att bära frukt?
Åsa, mälardalen zon 2
Jag brukar nöja mig med att plocka bort de första frukterna som kommer, så plantan kan få bli något större innan man låter frukterna få sitta kvar och mogna.

Det finns fördelar och nackdelar med allt.

Om den får frukt tidigt medans den fortfarande är ganska ung kommer plantan bli lite mindre och då även lite färre frukter MEN du får i gengäld mogen frukt tidigare. Plockar du bort frukter i början blir plantan större och får då även fler frukter MEN i gengäld får man senare skörd. Så det är bara att välja vad man vill ha.
Tuvalina
Tack snälla ni för hjälpen! Ska börja med att ge den en större kruka! thanks.gif
Nauti
Mina ramlar också av, även de pollinerade där det börjat bildas frukter. Men det får vara så, det kommer massor av nya och jag lär få frukter så att det räcker.

Jag tror mina tappar p.g.a. ojämna temperaturer. Men jag är inte säker sad.gif

Inte behöver väl chilis sådär stora krukor? tongue.gif Jag har mina stora fina chilis i en kruka som är på en halvliter. Men då kör jag å andra sidan i kokos också.
noora
Jag fick fin skörd på t.ex. habanero i krukor med 15 cm i diameter, så det är inte alltid det behövs stora hinkar smile.gif

Nerfallande blommor brukar enligt min erfarenhet betyda för lite ljus och värme. Vissa chilisorter börjar sätta frukt först när de står riktigt varmt och soligt.
balkonglady
Vaddå 'kör i kokos' i chilin? Hur då? Det har jag missat! Hur gör man? Vad är det bra för? Berätta för mig kära nån!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon