KarinÖ
Hej! och Hjälp!
Har ett långt (24m) land utmed infarten till vårt hus. Det gränsar emot grannen och däremellan är en stor lindhäck. Landet sträcker sig ung sydöst-nordväst - halvskugga. Har förstått att det blir en "kamp" emellan ev perenner där och häcken som tar mycket "kraft"! Har börjat sätta rödbladig alunrot i framkant för att få effekt emot ljus marksten. En trädgårdsarkitekt föreslog istället jättedaggkåpa som "bullar" till sig mer. Innanför den återkommande grupperingar med tex funkia, stjärnflocka.. Jag tycker det låter halvtråkigt med daggkåpan och funkian bakom - kommer det inte flyta ihop bara? VAD skulle jag kunna ha innanför daggkåpan som gärna "bygger" lite. confused.gif Gärna vara vackert vår och höst då vi inte är här så mycket mitt på sommaren. Ett förslag jag såg här var varannan kärleksört och varannan daggkåpa så blommar det i olika omgångar - någon som vet hur det ser ut?
"Grupperna" (som jag sedan skulle upprepa) kan gärna ta 3m i bredd=ca 8grupper. (DYRT!) Älskar dofter!
Hoppas på några tips!
MariaS
Hej och välkommen hit.

Alunroten bildar också grupper, men sprider sig inte lika mycke som daggkåpan! Så naturligtvis kan du ha alunrot i den soligaste delen av rabatten! Andra fina gruppbildande växter, som trivs i halvskugga, kan då vara kokardblomma. Sen finns det en massa olika Ligularia (klippstånds, spirstånd, sibirstånds, gullstav) som ger lite höjd och blommar sent.
Även silveraxen, passar i ett halvskuggigt läge (Cimisifuga) Vill man ha lite lägre växter, finns det t.ex. en massa olika astilbe i dvärgform, doftpioner, vårkrage, akleja (fröar), Kommer snart på fler...
Heda
Jag skulle rekommendera Löjtnantshjärta, både vita och rosa de blommar ju nu, alltså tidigt. Lila Sköldpaddsört, som blommar senare slutet av juli - september. Funkior med vitkantade blad blir fint i halvskugga och även Rosenplister 'White Nancy', den är marktäckande, låg med alldeles silvriga blad och vita blommor. Kaukasiskt förgätmigej , blommar också tidigt och även Lungört som finns i både rosa/blå blommande och vitblommande varianter, med fläckiga till nästan helsilvriga blad. För senare blom Höstsilverax, finns med gröna till rödbruna blad och vita eller rosa blomspiror. Stjärnflocka blommar ju väldigt länge och finns ju i allt från vita blommor till vinröda med nästan svarta stjälkar.

Alla ovan trivs i halvskugga-skugga. De flesta bör väl inte stå alltför torrt.

//Heda
KarinÖ
TACK!
(... och tack för välkomnandet MariaS!) Detta verkar ju vara ett toppenforum för en rel nybörjare som mig - skall genast kolla upp vidare några av de förslag ni gett och som jag inte är riktigt bekant med (kokardblomma tex!) Älskar astilbe och löjtnanthjärtan, så det kan det nog säkert bli. Båda föreslår ju Silverax, vilket är något jag tänkt på länge, men inte vetat riktigt var. Doftar den? alla sorter?

Bor i Borås = snudd på zon5. Funkar alla där? (kan jag ju kolla själv förresten!)

Vad tror ni om just kombinationen daggkåpa/funkia? Känns som sagt sådär, men beror kanske på att jag inte är någon funkia-fan...

Skall jag kanske "hänga i" med min alunrot i framkanten då... hmm tål att tänka på...

Karin
torvan
Jag har allium som sticker upp bland daggkåpor och gulltörel.
Det blir en härlig färgkombination. Min rabatt har också halvskugga. torvan
Madeleine1
Jag tror att det skulle vara snyggt med Actaea simplex 'Brunette' eller någon annan mörkbladig sort av Actaea (höstsilverax).
Jag har röd flikbladig fläder med jättedaggkåpa som marktäckare och den kombinationen är oslagbar, men det verkade som du var mest ute efter perenner...?
KarinÖ
Madeleine 1!
Hur stor blir rödbladig fläder? Använder man blommor/bär? Rödbladig hela tiden (börjar i grönton?)? Låter jätteintressant - buske (träd?) fyller ju mer också - tänkte att det kanske inte funkar emot lindhäcken ... + att det var perennförslag jag fick av arkitekten, annars är jag inte alls låst till perenner!

På andra sidan uppfarten har jag gamla vinbärs- och krusbärsbuskar. Tycker bären är vackra, även om man inte hinner ta hand om alla. Har därför börjat några meter med nya vinbärsbuskar även på den sidan jag nu håller på med. Får väl ev flytta dem för att istället plantera återkommande "grupper" utmed sträckan. Trädgårdsarkitekten trodde dessutom att vinbärsbuskar får svårt att etablera sig och ge bär i konkurrens med lind-häcken. Gälla även fläderbusken?? g.gif

Arkitekten tyckte som sagt jättedaggkåpa i framkant hela vägen , 24m. Tänkte ev varannan alundrot (röd) - blir det bara rörigt tror ni? Kommer daggkåpan helt konkurrera ut alunroten?

Nu går jag ut och letar nätbilder på rödbladig fläder!

Allium är ju också vackra! Tack för det tipset också!

Mycket att fundera över...
MariaS
Om du funderar på en rödbladig fläder, bör du väla en Sambucus nigra som är ätlig. Sambucus racemosa är ytterst giftig! Den röda flädern blir inte lika stor som vanliga gröna flädern. Dessutom växer den långsammare och kan därför vara mer lämplig som prydnadsbuske.

Visst går det att varva alunrot och daggkåpa. Kontrasterna är underbara. Har själv gjort så i en rabatt!
Madeleine1
Jag har inte hunnit få så mycket erfarenhet av den röda flikbladiga flädern, men hittade lite information och en bild här.
Runt 2 meter hög verkar den bli och bladen har väl möjligen en lätt anstrykning av grönt innan de slår ut och blir nästan svarta. Vad jag förstått är den släkt med riktig fläder och borde ge ätliga bär.

När det gäller kanten är smaken som baken, men om du vill få den lite mindre "strikt" kan du ju plantera fler än en planta djupt på vissa ställen, så att kantväxten liksom väver sig in i resten av planteringen. Det är lätt att ta sticklingar från både jättedaggkåpa och alunrot, så det är ju något du kan göra senare - utöka antalet. Jag tror inte att jättedaggkåpan tränger undan alunroten, men den är ju betydligt mer utrymmeskrävande och lite mer "gåpåig" eftersom den fläker ut sig ganska rejält under säsongen.

Personligen skulle jag välja att sätta flera av samma sort tillsammans istället för varannan. Jag älskar masseffekten. Men smaken är som baken även här och eftersom jag inte har någon egen erfarenhet av varannanplanteringen kan jag inte uttala mig om den. Eventuellt skulle det kunna bli lite plottrigt.
Kul med kontraster är det definitivt!

PS! Man har skrivit fel svenskt namn på flädern på hemsidan. Blodfläder är något annat. Resten av informationen verkar stämma OK.
KarinÖ
TACK snälla ni än en gång! Vad underbart kul att få råd och "tyckningar" så här!

Skall absolut ha den rödbladiga flädern (Nigra då - tack Maria!)-om inte i detta land så någon annanstans - säkert ursnyggt med daggkåpan "runt fötterna"! Har även tänkt lite i banorna att ev "bredda" antalet kantväxter på olika ställen för att få det lite mindre strikt - bra tips att göra det lite på sikt! Har "misshandlat" en jätterugge m daggkåpa som jag hade och tjuvat några skott för att provsätta emellan den tidigare planterade alunroten. Bådas färg fick ett lyft av kontrasten tyckte jag - trots att de är långt ifrån "frodiga" än! Håller samtidigt med om att masseffekten inte är att förkasta... Grunnar vidare över natten!

Har faktiskt också konstaterat att det är bra mycket soligare än vad jag trott i det där landet! Har liksom "tyckt" att det känts nästan helt skuggigt - där ser man hur uppmärksam man är!!

Karin
MariaS
CITAT (Madeleine1 @ 24-05-2009, 19:10) *
PS! Man har skrivit fel svenskt namn på flädern på hemsidan. Blodfläder är något annat. Resten av informationen verkar stämma OK.

Svenska namnen varierar med odlare och landsdelar. Gå ALLTID på det vetenskapliga namnet! Sambucus nigra är ätlig oavsett sortnamnet efter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon