Full version: VITLÖK!
brollafjolla
Undrar hur jag gör med min sättvitlök som jag köpte idag! Vart planterar man? Vilken jord föredrar den? Sol eller inte? Vilka andra köks växter går den ihop med? JAA, frågorna är många då jag aldrig satt vitlök. Tacksam för svar!! confused.gif
MariaS
Välkommen hit.

Du kan sätta din vitlök på samma sätt som vanlig lök. Man kan också sätta vitlök som odjursbekämpning, mot rådjur och sork. Fungerar i alla välmyllade jordar.
brollafjolla
OK! Tack för hjälpen!

Jag har köpt pallkragar som jag tänkte odla lite kryddor i: går det att sätta vitlöken i dom?? Som ni förstår är jag väldigt mycket nybörjare!!!!
KURT
Och nästa år så är det säkrare att plantera den i slutet av oktober eller november. Nu på våren bör man bara plantera de sorter som har kort utvecklingstid, så att de verkligen hinner bli klara.
brollafjolla
OK!

Hade ingen aning om det! TACK!!!!!

Blir det inget nu i år då eller??
KURT
CITAT (brollafjolla @ 20-05-2009, 18:58) *
OK!

Hade ingen aning om det! TACK!!!!!

Blir det inget nu i år då eller??

Jodå, förhoppningsvis har du fått en sort som har kort utvecklingstid, och då hinner den bli klar ändå. Annars kan man alltid äta blasten också, den är väl så god som själva vitlöken.
Preussen
CITAT (brollafjolla @ 20-05-2009, 18:36) *
OK! Tack för hjälpen!

Jag har köpt pallkragar som jag tänkte odla lite kryddor i: går det att sätta vitlöken i dom?? Som ni förstår är jag väldigt mycket nybörjare!!!!

det går alldeles utmärkt att sätta i pallkrage, har själv gjort det. som andra påpekat är det vanskligt att sätta på våren/sommaren. själv har jag satt, förvisso i januari, för att ta som färsklök/purjolök och det går fint än så länge. för mer information kan du läsa vitlökstråden

lycka till
brollafjolla
Tack alla för svar! smiley_small_hug.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon