Eva i Skåne
Gick förbi en blomsteraffär som hade växter med namn enligt rubriken utanför. De var så vackra med färgrika blad så jag kunde förstås inte motstå wub.gif .
Den kunde användas som krukväxt, men var perenn och kunde planteras ute som marktäckare. Något annat visste hon inte om den.
Jag vill ha min ute, men var ska den planteras? Soligt, fuktigt osv?

Jag har inte hittat mycket att läsa om den. Någon plantskola som hade den bland sumpväxter wink.gif

Har ni några erfarenheter?
zaaritha
Sökte på Google o där står att det är en vattenväxt! Vitbrokiga blad?
Kolla där , så ser du om det är den du köpt!
Maj-Brith
Stephen
Ifjor hadde Plantasjen i Norge masseutsalg av Kameleonplante som staude. Dessverre så dødde sikkert de aller fleste i vinter for denne planten er ikke hardfør, iallefall ikke i Trøndelag etter min erfaring. Kameleonbusk er en kulitvar av Houttuynia cordata (Himalayan Water Creeper) en aromatisk plante som er viltvoksende fra Himlaya til Japan. Brukes som krydder i salat, suppe og fiskeretter. Smaken ligner litt på koriander blad (Cilantro). Det skal finnes en kultivar som ligner enda sterkere cilantro i Japan, men jeg har ikke lyktes å få tak i den enda. Men, det finnes flere kultivarer. Jeg har selve arten, dobbelt blomstret “Flore Pleno” og “Boo Boo”. Det siste en sport av "Chameleon". Røtter og fruktene skal også være spiselig. Jeg dyrker i potter som holdes fuktig (men behøver ikke står i vann) og overvintres i en kald mørk kjeller.

Stephen Malvik, ST Norge
Eva i Skåne
Jag har planterat min i en rabatt och ska täcka den över vintern. Sen är det bara att hoppas sleep.gif , men jag ska nog ta ett snack med damen i blomsteraffären och höra om hon egentligen vet vad det är hon sålt wink.gif
Stephen
Det kan godt hende at det går bra i Sør Sverige. Planten er hardfør iallefall i England.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag täcker min aldrig och den sprider sig mycket.
Kommer sent på våren men sedan växer och växer den, måste försöker att begränsa lite.

Elisabeth
Eva i Skåne
Då har jag kanske inte blivit lurad i alla fall smile.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Oftast säjls den ju som vattenväxt men jag har min i vanligt trädgårdsjord. Har byggt upp en upphöjd rabatt, en liten kulle.Satte den någonstans längst ner och nu vandrar den runt runt. Runt hela kanten /torfblock kommer den. Men som sagt den kommer sent på våren, för varje vår tror jag att den är borta men nej då så plötsligt dyker den upp igen, alldeles för mycket.

Elisabeth
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon