Glad_amatör2
Hej!

Undrar om det finns någon som VET vilken växtzoon Munkfors tillhör.
Jag har inte lyckats klura ut det via zoonkartan. Det är så svårt att se exakt var Munkfors ligger på den.
Kan inte avgöra om det är III, IV, V eller VI. unsure.gif

Lena
KURT
Det finns nog inte en växtzon i Munkfors! Zonindelningen kan ändras mycket lokalt, kommer man bara lite högre upp från älven, så blir klimatet snabbt annorlunda. Dessutom håller man ju på att ändra zonkartorna, eftersom vi får varmare klimat, så man bör nog mera fokusera på vart i trädgården och under vilka förhållanden man ev skall plantera en s.k. zonknäckare.
Nauti
Förmodligen är det fyra eller fem i alla fall.

Ja, det borde göras en zonkarta där man kolla in olika platser. Det är svårt att veta precis var man bor på den där kartan tongue.gif
Glad_amatör2
Hmm......vågar man fråga vad som menas med "zonknäckare"?

Jag är som sagt amatör när det gäller odling, även om jag gjort några tappra försök tidigare.
Men då kände jag inte till denna utomordentligt formidabla sajt.
Här kan man ju få hjälp med det mesta, för att inte säga ALLT, inom odling tummenupp.gif

KURT
Om du konstaterar att du bor i en viss växtzon t ex zon IV, och trots det väljer att plantera ett träd eller buske (zonerna är bara relevanta för träd och buskar), som bara klarar zon II. Man kan ändå klara det om man väljer ett mycket skyddat läge i trädgården, t ex mot en vägg med vindskyd. Så vart man lokalt i trädgården väljer att plantera en växt är väl så viktigt som vad det är för växtzon på orten i fråga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon