Full version: Alba maxima
stennie
Jag och sambon var iväg till Skagen för ett par veckor sedan, Vi var då också på Museumet!
Där såg jag denna bilden och blev förälskad!

Jag har läst att det ska vara en Alba maxima som är avbildad...Blir den sådär mäktig i verkligheten?
För i så fall måste jag ha den!
Christina i Taxinge~
"Skagenmaleren P. S. Krøyer har med sit maleri "Haveparti med Marie Krøyer og Roser" fra 1893, udødeliggjort albarosen. Den store hvide rosenbusk, der hvælver sig i forgrunden er sorten Maxima"

Hämtat från Rosenpostens hemsida - javisst, är det en vacker tavla!! Och en vacker ros!
Tyvärr kan rosen ha en benägenhet att få rosrost.

Men den är mycket tålig & vacker som de flesta albarosor. Kan änvändas som klätterros t o m och är hyfsat skuggtålig (även om jag alltid avråder alla som vill plantera rosor i skugga!)

Stiffe
Den blir nog så där mäktig, men det tar några år. Det är dock år värda att vänta. Den är inte bara mäktig att se, den är mäktig att dofta också när den är så där stor och rikblommande smile.gif .
/S
Glad_amatör2
En tavla helt i min smak!
Underbar!!!!
Kan undra hur många år det skulle ta att få en sådan rosbuske/träd. Det lär väl inte bli under min livstid.
Förresten vet jag inte om några rosor trivs där jag bor.
Jag har två stycken som jag ska plantera ute nu, men min sambo tror inte att dom kommer att överleva.
sad.gif
Inga rosor har klarat sig här, säger han.
Men jag vet inte vilka sorter han har provat.
Jag har bara bott här drygt två år. Han har bott här 35 år.

Ezereht
Det går att få rosor att växa nästan överallt, men man kan ju få fixa och trixa lite. Tex. sätta upp vindskydd eller jordförbättra.

Sen ser den där rosen kanske större ut än den är eftersom den är i förgrunden av tavlan, och damen i bakgrunden, samt sitter ner. Men vacker form biggrin.gif
renate
Joda den blir så här stor och det tar inte så lång tid heller.Min är så stor nu,jag planterade den våren 2005.
Stiffe
Självklart går det att få rosor att trivas i Mullsjö också. smile.gif
/S
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon