Hur förvarar jag bäst purjolök, så att den håller sig så länge som möjligt utan att frysa, torka eller mögla?
Jordslå med täckning, eller i sand i jordkällare? Eller något annat bra sätt?
Jag förvarar purjo i frysen, skär den först i ½-cm stora bitar och har dem i plastpåse i tättslutande plastburk.
Jag har sett många som låter den står kvar ute (utan att täcka) långt in i November (Mälardalen), men jag vet inte hur mycket frost den tål innan den slaknar?
andersen
10-10-2003, 16:29
Jag låter den stå kvar på grönsakslandet,det fungerar alldeles utmärkt, kan vara kvar hela vintern ute, men till våren börjar den att växa igen och går upp i blomm på engång.
... och var i vårt avlånga land bor du då andersen?
andersen
11-10-2003, 19:45
Betty i stockholms omr.
Ok! Jag förstår!
CITAT
Jag låter den stå kvar på grönsakslandet,det fungerar alldeles utmärkt, kan vara kvar hela vintern ute, men till våren börjar den att växa igen och går upp i blomm på engång.
Här skulle det inte funkat! Skulle få gräva bort nån meter snö för att hitta den i landet mitt i vintern!!!
Hej! Jag köpte i fjol våras en purjolök som fungerar som en perenn, dvs den kan övervintra utomhus i flera år. Behöver alltså inte tas in före vintern. Den är planterad hos min föräldrar i Lycksele (zon 6) och den mådde prima i somras! Den förökar sig med sidolökar under jorden.
/Ann-Louise i Umeå
PS: vet ej namnet på den!
Wow lolo, en sån skulle jag vilja ha, jag bor åxå i zon 6. Synd att du inte kommer ihåg vad den heter, jag har sökt på Google men inte fått nån bra träff. Kanske nån annan här vet...?
Ingrid på Västkusten
13-10-2003, 06:52
Spännande! Jag är också intresserad av att veta namnet :-) apropos lök så bprde annars piplök fungera i högre zoner förutom vitlök då - piplöken är hemskt härdig.
Och jag som trodde Lycksele var zon 7! Hmm - gränsen mellan zonerna går alltså innan....
http://www.tradgard.org/hemtradgarden/500/zonkarta.htmHälsar Ingrid
trientalis
15-10-2003, 20:18
Jag vinterförvarar purjon jordslagen i jordkällare i hink eller balja. Den brukar stå sig till slutet av april.
CITAT (Betty @ 12-10-2003, 23:08)

Wow lolo, en sån skulle jag vilja ha, jag bor åxå i zon 6. Synd att du inte kommer ihåg vad den heter, jag har sökt på Google men inte fått nån bra träff. Kanske nån annan här vet...?
Hej!
Svarar på gammalt inlägg - eftersom jag är alldeles färsk på detta forum. Jag sådde "vanlig" purjolök förra våren som klarat denna "vargavinter" med kyla och massor av snö - i Stockholmstrakten och den har klarat vintern alldeles utmärkt!
Lena
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.