|
hallonrosa
20-05-2009, 20:09
Jag satte liljor i kruka utomhus för några veckor sedan, det är en exotisk lilja, stargazer. Visst sitter dom kanske någon cm för trångt men det borde väl inte hindra att dom växer upp? Jag har vattnat endast när jorden varit torr, har känt efter om den varit fuktig och så. Hur ofta bör jag vattna? Det har ju varit en del varma veckor och mycket sol har krukan, men flyttat den lite från solen. Jag bor i zon två tror jag. Satte gladioler samtidigt som alla växer bra.
Sussie F-Flower
20-05-2009, 20:40
Jag gissar att dom kanske vill ha ett par veckor på sig att acklimatisera sig. Sedan kan det nog bli fart på den lilla skönheten...
Jag känner inte till namnet på den lilja du har. Har själv ett 10-tal olika sorter men kan inte namnen på en enda... (jo, kroll-liljan och tiger-liljan men inte dom andra...)
Jag tror också att det är viktigt att inte självaste löken blir för varm/het. Jag skulle nog hålla krukan lite skymd från solen.
Gunilla T
20-05-2009, 20:44
Vilken sorts jord har du satt i krukorna? Är det planteringsjord "fem för hundra" ?
hallonrosa
20-05-2009, 20:54
Jag försöker minnas hur många veckor dom varit i jord, men det kan nog närma sig fyra. Vet inte hur lång tid det ska ta? Jorden minns jag inte, men det är ingen fin jord. Har tänkt näringsvattna sen, men jag har hört att löken precis som frön har allt för att kunna växa upp och behöver endast vatten?
Eva 33c
21-05-2009, 11:59
Om det vore mina liljor skulle jag försiktigt gräva med fingret ner till lökarna och känna om de fortfarande är fasta och inte har ruttnat. Innan man ser något grön ovanför jorden brukar bevattningsbehovet vara i stort sett noll för lilje lökar. Lite fukt runt rötterna kanske, men man ser ju ofta hur liljelökar börjat växa redan i påsarna så behovet är verkligen inte stort. Många liljelökar har just ruttnat för mig tidigare. Jag köpte tidigt i år (köper liljelökar varje år kanske jag ska säga) en påse liljor på lidel och de sattes i jord och fick stå i ett mörka och svalt förråd (det var fortfarande vinter ute) och vattnades bara lite vid planteringen. Där fick de stå tills de började växa trots allt, sen flyttades de ut till växthuset i april (frostvakt) och nu har de knopp. De är planterade i "billigjorden" (5 för 100) som jag använder till det mesta faktiskt.
hallonrosa
21-05-2009, 20:53
Nu har jag känt på lökarna... jag tror att dom har dött  Ena löken kom det brun sörja ur... och den andra var väldigt mjuk och fuktig, med något som liknade ett brunt musöra som jag inte vet vad det var, såg även en rot? Är det kört eller, det går väl inte att reparera? Blir ledsen... precis upptäckt liljor och ville gärna ha det. Jag kanske kan plantera nya, om jag nu hittar några. Hur ska jag göra då? Minimalt med vattning, kanske bara vattna lite i botten innan jag lägger i lökarna? Hur lång tid brukar liljor blomma förresten, finns det någon sort som blommar längre? Har läst om sand i jorden... kan man ta från en sandlåda (ny sand?) eller kanske strand? Eller behöver jag köpa, och hur hittar jag det då? Eller kanske barkmull/bark nånting jag inte minns namnet på (större barkbitar).
Eva 33c
21-05-2009, 21:25
Köp du nya lökar, det finns säkert någonstans. Vill du ha dem i kruka så fyll ne med jord, lägg dit lökarna, vattna jorden och sen fyller du på så de hamnar på lagom djup. Det brukar stå på påsen, nu är det inte så kinikigt med djupet när man har dem i kruka se ska ju ändå inte övervintra där. När lökarna kommit upp ovanför jordytan kan du vattna igen. Ställ inte krukan i gassande sol utan gärna i skugga till att börja med. Det kan bli för varmt annars, planterar man liljorna i backen är det ju svalare om fötterna s a s. Sen kan du gräva ner dina liljor i rabatten till hösten så blommar de igen kommande år. Liljor är inte så kinkiga med jord, men de vill inte ha blött om fötterna utan gärna lite väldränerat. Fast jag har liljor lite överallt, de verkar trivas nästan varsomhelst. De blommar inte precis hela sommaren, och de man sätter i krukor brukar blomma tidigare än de som står ute. Fast kanske inte om du sätter lökarna nu... Du hade bara otur med övervattning denna gång, liljor är lätta, så försök igen.
Sussie F-Flower
21-05-2009, 21:55
CITAT (Eva 33c @ 21-05-2009, 22:25)  Köp du nya lökar, det finns säkert någonstans. Vill du ha dem i kruka så fyll ne med jord, lägg dit lökarna, vattna jorden och sen fyller du på så de hamnar på lagom djup. Det brukar stå på påsen, nu är det inte så kinikigt med djupet när man har dem i kruka se ska ju ändå inte övervintra där. När lökarna kommit upp ovanför jordytan kan du vattna igen. Ställ inte krukan i gassande sol utan gärna i skugga till att börja med. Det kan bli för varmt annars, planterar man liljorna i backen är det ju svalare om fötterna s a s. Sen kan du gräva ner dina liljor i rabatten till hösten så blommar de igen kommande år. Liljor är inte så kinkiga med jord, men de vill inte ha blött om fötterna utan gärna lite väldränerat. Fast jag har liljor lite överallt, de verkar trivas nästan varsomhelst. De blommar inte precis hela sommaren, och de man sätter i krukor brukar blomma tidigare än de som står ute. Fast kanske inte om du sätter lökarna nu... Du hade bara otur med övervattning denna gång, liljor är lätta, så försök igen. Instämmer med vad Eva har skrivit! Jag har också liljor överallt i olika rabatter. Ingenstans har mina liljor sand/grus under sig fast jag har läst att det är att föredra efs dom inte vill stå blött med sina rötter. Förmodligen beror det väl kanske på att jorden i sig är ganska väldränerad... (?) Mina liljelökar är nog planterade på ca 15 cm djup. Om liljorna får stå kvar i rabatten och inte i vas, så kan blommorna stå sig runt en-två veckor efter att de slagit ut. Är nog lite olika beroende på vilken sort det är...
hallonrosa
21-05-2009, 21:57
Okej så jag ska vattna jorden under lökarna, men inte över? Räcker det verkligen att inte vattna förrens dom kommer upp, och jag vet inte hur blöt jorden ska bli, finns dräneringshål i krukan? Jag kan ha dom i skuggan, kanske tills dom kommer upp? Eller försöka så att dom får lite sol om dagen...
Sussie F-Flower men det kommer väl inte nya blommor? Fin bild!
Nu när vi ändå är inne på ämnet så undrar jag varför daglilja heter daglilja, har det något med dagen att göra eller?
Sussie F-Flower
21-05-2009, 22:22
CITAT (hallonrosa @ 21-05-2009, 22:57)  Okej så jag ska vattna jorden under lökarna, men inte över? Räcker det verkligen att inte vattna förrens dom kommer upp, och jag vet inte hur blöt jorden ska bli, finns dräneringshål i krukan? Jag kan ha dom i skuggan, kanske tills dom kommer upp? Eller försöka så att dom får lite sol om dagen...
Sussie F-Flower men det kommer väl inte nya blommor? Fin bild!
Nu när vi ändå är inne på ämnet så undrar jag varför daglilja heter daglilja, har det något med dagen att göra eller? Nu förstår jag inte riktigt HUR du menar...? Jag antar att man kan säga så här: Vattna på en gång efter att du har planterat lökarna. Sedan vattnar du ingenting förrän dom har tittat upp ur krukan. Då kan du även placera dom lite ljusare men håll gärna själva krukan i skugga. Alltså , du får sätta för någonting så att inte solen lyser direkt på krukan/jorden/löken... Vad/hur menar du med att det inte kommer nya blommor???
Eva 33c
21-05-2009, 22:31
CITAT (hallonrosa @ 21-05-2009, 22:57)  Okej så jag ska vattna jorden under lökarna, men inte över? Räcker det verkligen att inte vattna förrens dom kommer upp, och jag vet inte hur blöt jorden ska bli, finns dräneringshål i krukan? Jag kan ha dom i skuggan, kanske tills dom kommer upp? Eller försöka så att dom får lite sol om dagen... Dräneringshål är ett måste. Det enda lökarna behöver vatten till innan de har något grönt över jordkanten är ju lite rötter och en stjälk. Det är alltså ingen stor åtgång. Sen när bladen börjar utvecklas blir det något helt annat. Jorden under lökarna vattnar du igenom ordentligt, och om du tycker det så kan du väl vattna lite på jorden ovan lökarna också, men sen får du lov att vänta på bladen. Du tyckte inte du vattnade för mycket förra gången heller, och ändå var det så eftersom lökarna ruttnade... Och skugga tills de kommer upp var vad jag menade också. Sen vill de ha sol.
hallonrosa
21-05-2009, 23:06
CITAT (Sussie F-Flower @ 21-05-2009, 23:22)  Vad/hur menar du med att det inte kommer nya blommor??? Ja hur ska jag förklara jag menar att det inte kommer några nya knoppar efter dom första knopparna? Men jag förstår, tack för hjälpen alla! Jag testar igen om jag lyckas hitta några nya. Och jag ska försöka att inte vattna, men inte ens en skvätt om det har gått typ två veckor, inga blad och jorden ser väldigt torr ut? Jag vill bara inte misslyckas igen! Skugga tills bladen kommit upp.
Stargazer är en klassiker, en fantastisk orientalisk lilja. Också en av de vanligaste orientaliska, dvs lätt att få tag i överallt. Den är läcker. Stooora fantastiskt vackra blommor och en otroligt stark och ljuvlig doft.  När de är väletablerade (3 år el äldre) så blir de stora (= ca 1m höga) och får många blommor, som inte blommar samtidigt utan kommer allt eftersom => lång blomningstid. Köp åtminståne 5 lökar när du ändå håller på! Varje lök behöver minst motsvarande en 3l kruka. Jag brukar köpa en näve el två med lökar (orientaliska liljor) varje vår. Ju tidigare man får tag på lökarna desto bättre, eftersom det tar ca 100 dagar från det att man stoppar löken i jorden tills den blommar. Det gäller i varje fall för orientaliska liljor. Alltså, det brukar ta lååång tid innan något bryter igenom jordskorpan i krukan => tålamod. Mina lökar planteras i krukor med ca 50% billig plantjord och ca 50% grus, allt för dräneringens skull. Självklart måste det vara hål i botten på krukan. Mina krukor står ute i full sol, och om det inte regnar så vattnar jag dem från det att jag planterat. Någon enstaka lök har inte kommit, men jag vet inte varför, för det har jag aldrig undersökt. Däremot vet jag att "jord"-blandningen är effektiv på att dränera, för man får vattna ofta. Efter kanske halva tiden (ca 50 dagar) så gödslar/gödselvattnar jag eftersom "jorden" är mager. Men man ska absolut inte överdriva gödslingen av orientaliska liljor, det kan ta livet av dem. Sedan är det viktigt att de får vissna ner i lugn och ro efter blomningen, (precis som alla andra lökväxter), och att man fortsätter att gödsla/vattna då, eftersom det är då de laddar om för nästa års blomning. Vilken alltid blir rikligare  för varje år som går om man sköter det rätt. De orientaliska liljorna är lite kinkiga dock. I zon 4 finns risken att de fryser ihjäl elaka vintrar har jag hört. De vill absolut stå mycket väldränerat, och de "hatar" kalk. De går alltså inte att jämföra med t ex krolliljor el dagliljor som är betydligt tuffare och tolerantare. Då jag har obefintligt dränerad & kalkrik lerjord så hamnar mina längs husväggarna, där det är grusigt och väldränerat, samt något varmare. Stargazer [attachment=35113:Stargazer1.JPG] /Stefan
Hans i Värmland
22-05-2009, 08:53
Dagliljor heter dagliljor därför att blomman vissnar efter en dag.
hallonrosa
22-05-2009, 11:33
Tack så mycket Stiffe, fin bild. Kanske jag borde strunta i liljor i år, blir väl lite sent? Tack Hans i Värmland, det låter ju lite tråkigt att dom vissnar så fort!
Eva 33c
22-05-2009, 13:11
CITAT (hallonrosa @ 22-05-2009, 00:06)  Och jag ska försöka att inte vattna, men inte ens en skvätt om det har gått typ två veckor, inga blad och jorden ser väldigt torr ut? Jag vill bara inte misslyckas igen! Skugga tills bladen kommit upp. Det är klart att om jorden blir snustorr ända ner i botten så behövs lite fukt, om man har planterat i en plastkruka ska det mycket till innan en väl genomvattnad jord torkar upp ända ner i botten. I en lerkruka kan det kanske hända. I båda fallen gäller att en placering i skugga ger mindre risk för uttorkning. Rent generellt dör fler plantor av för mycket vatten än tvärtom. Stiffe vattnar sina krukor, men då har hon en väldigt genomsläpplig jord eftersom hon blandar i grus till hälften. Om man sätter lökar i en kruka för sommarfägring så spelar jorden ingen större roll. Precis som du själv skrev så har löken "allt med sig" för tillväxt och blomning en säsong, om man bara ser till att inte vattna ihjäl dem : ) Men vill man att de ska blomma nästa år igen är det viktigt att det finns näring i jorden och att de får växa vidare även sen de blommat, som Stiffe beskrev så bra. Men det är nog lite sent nu eftersom även de liljor som levt ute redan har kommit en bra bit på väg vid det här laget. Men det kommer nya år!
hallonrosa
23-05-2009, 12:56
Jag köpte liljor, dom har redan börjat växa i påsen så jag tänkte jag testar. Men nu är jag orolig och vill gärna ha grus/sand i krukan men vet inte vart jag ska få det ifrån. Alternativt funkar väl barkmull också? Men det kanske inte är så väldigt viktigt om jag bara inte vattnar så mycket. Eller grus? Men är inte det lite vasst, man kanske bara kan ha i botten... Blev verkligen jätteledsen över dödsfallet och vill lyckas nu.
Jag har några jättestora kulor som kan bli iaf ett lager (några cm) i botten, då blir det ju lite luftigare. Kanske bättre än inget? Kan blanda ut med orkidéjord.
Eva 33c
24-05-2009, 08:13
CITAT (hallonrosa @ 23-05-2009, 13:56)  Jag köpte liljor, dom har redan börjat växa i påsen så jag tänkte jag testar. Men nu är jag orolig och vill gärna ha grus/sand i krukan men vet inte vart jag ska få det ifrån. Alternativt funkar väl barkmull också? Men det kanske inte är så väldigt viktigt om jag bara inte vattnar så mycket. Eller grus? Men är inte det lite vasst, man kanske bara kan ha i botten... Blev verkligen jätteledsen över dödsfallet och vill lyckas nu.
Jag har några jättestora kulor som kan bli iaf ett lager (några cm) i botten, då blir det ju lite luftigare. Kanske bättre än inget? Kan blanda ut med orkidéjord. Barkmull tror jag inte på, det är mer som jord. Lecakulor kan kanske vara nåt. Å andra sidan har jag aldrig använt någor sånt när jag odlat liljor i krukor. Ta det lite lugnt med vattningen bara så går det säker bra denna gång.
hallonrosa
24-05-2009, 15:49
Tack så väldigt mycket alla för svaren. Nu testar jag igen. Krukan står i skuggan och jag ska vara väldigt försiktig med vattning!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|