|
Vanligen är ju koltrastar nåt man (jag) gillar - trivsamma, skönsångande och snygga. Men nu när jag kommer till sommarstället där jag odlar grönsaker har de sprätt omkring i landen så att nästan alla små plantor i raderna av dill, morötter, rödbetor och persilja är förstörda. De hade väl hunnit upp sisådär 3-4 cm, men nu är det mesta bara att bita ihop och börja om. Jäklar säger jag. Det får väl bli täckduk på mycket längre än jag hade.
Nån annan med samma gissel tro?
Skruttis
21-05-2009, 06:31
Ja då, samma problem här! Dessutom stjäl de "våra" maskar, de rackarna.
CITAT (Skruttis @ 21-05-2009, 07:31)  Ja då, samma problem här! Dessutom stjäl de "våra" maskar, de rackarna.  Dålig uppfostran i kombination med brist på empati, tycker jag. Också hos mig är det maskarna de vill åt förstås. Det är extra irriterande eftersom jag har mkt potatisodling, och där hade de ju inte gjort nån vidare skada tror jag, men det är just i mina späda grönsaksrader de drar fram värst.
Skruttis
22-05-2009, 08:10
Ja de rackarns fåglarna har ingen empati med maskarna. Kan man lära en fågel att bli gräsätare istället..... Tycker ändå att de är relativt harmlösa jämfört med den lilla taggiga pansarvagnen som härjar omkring här på nätterna. Det skapade oss en hel del huvudbry vem som i hela friden vände upp och ned på taklökarna på nätterna, innan vi tog en igelkotte på bar gärning. Han far fram som en lite bulldozer i rabatterna och lämnar efter sig uppgrävda småplantor och stora gropar. Han har tur som har en stämpel som fridlyst, annars fick han flytta.....
Jajamen, samma sak här. Det jag fick höra när jag beklagade mig över detta var att koltrastarna förväxlade de små plantorna med maskar. Tja??? -När plantorna väl hatr kommit upp en bit så är det inget problem längre, någon som har en bättre förklaring?
Myosotis
23-05-2009, 12:02
CITAT (Sne4 @ 22-05-2009, 20:58)  Det jag fick höra när jag beklagade mig över detta var att koltrastarna förväxlade de små plantorna med maskar. Så dumma tror jag inte de är. Själv har jag aldrig råkat ut för det. Jag tror nog att det blir daggmaskar kvar så det räcker!
CITAT (Myosotis @ 23-05-2009, 13:02)  Så dumma tror jag inte de är. Själv har jag aldrig råkat ut för det. Jag tror nog att det blir daggmaskar kvar så det räcker! Daggmaskar blir det ingen brist på i mina land, nej det tror jag inte, det är morotsbristen jag klagar över. Och man undrar ju varför de nödvändigt ska leta rätt på maskarna i mina morots- och dillrader - varför inte kalasa och sprätta runt i den öppna jorden 1/2 meter därifrån, bland potäterna?
robertgoulet
25-05-2009, 18:09
CITAT (EKLO @ 21-05-2009, 00:17)  Vanligen är ju koltrastar nåt man (jag) gillar - trivsamma, skönsångande och snygga. Men nu när jag kommer till sommarstället där jag odlar grönsaker har de sprätt omkring i landen så att nästan alla små plantor i raderna av dill, morötter, rödbetor och persilja är förstörda. De hade väl hunnit upp sisådär 3-4 cm, men nu är det mesta bara att bita ihop och börja om. Jäklar säger jag. Det får väl bli täckduk på mycket längre än jag hade.
Nån annan med samma gissel tro? Går det inte bra att gardera sig med exempelvis lite hönsnät? Själv har jag spänt hönsnät över trädgårdslandet ute på sommarstället för att undvika påhälsning från såväl rådjur och harar som koltrastar och liknande.
Rosmarin
26-05-2009, 10:27
CITAT (Skruttis @ 22-05-2009, 09:10)  Ja de rackarns fåglarna har ingen empati med maskarna. Kan man lära en fågel att bli gräsätare istället..... Tycker ändå att de är relativt harmlösa jämfört med den lilla taggiga pansarvagnen som härjar omkring här på nätterna. Det skapade oss en hel del huvudbry vem som i hela friden vände upp och ned på taklökarna på nätterna, innan vi tog en igelkotte på bar gärning. Han far fram som en lite bulldozer i rabatterna och lämnar efter sig uppgrävda småplantor och stora gropar. Han har tur som har en stämpel som fridlyst, annars fick han flytta.....  Jag skulle vara tacksam om jag hade en igelkott. De äter ju som bekant sniglar. Det är väl kanske dem den är på jakt efter mellan taklökarna? Vi hade en igelkott men den blev dessvärre överkörd. ...och javisst är det superirriterande när koltrastarna -som jag också i normala fall tycker om - sprätter upp alla småplantorna. De åt dessutom upp ärtorna som jag hade sått i år  . Fick så nya...
Skruttis
26-05-2009, 13:23
CITAT (Rosmarin @ 26-05-2009, 11:27)  Jag skulle vara tacksam om jag hade en igelkott. De äter ju som bekant sniglar. Det är väl kanske dem den är på jakt efter mellan taklökarna? Vi hade en igelkott men den blev dessvärre överkörd.  Du skulle mer än gärna få ta över våran om det var möjligt. Han förstör mer än vad han hjälper oss med, tyvärr. Ska ta ett snack med kotten, om han kan tänka sig gå hem till dig istället.
Rosmarin
27-05-2009, 09:29
CITAT (Skruttis @ 26-05-2009, 14:23)  Du skulle mer än gärna få ta över våran om det var möjligt. Han förstör mer än vad han hjälper oss med, tyvärr. Ska ta ett snack med kotten, om han kan tänka sig gå hem till dig istället.   . Det blir nog lite långt att gå för hans små fötter, men föreslå honom gärna det och säg att han är välkommen.
CITAT (robertgoulet @ 25-05-2009, 19:09)  Går det inte bra att gardera sig med exempelvis lite hönsnät? Själv har jag spänt hönsnät över trädgårdslandet ute på sommarstället för att undvika påhälsning från såväl rådjur och harar som koltrastar och liknande.  Det där funkar ju säkert, men dels har jag varken hönsnät eller bil, och dels är liksom 90% av mitt trädgårdsnöje att njuta av och påta i vackra grönsakssängar utan en massa dukar och nät och galler och grejer. Ja, ja - det är väl som sagt bara att bita ihop...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|