Full version: En juridisk fråga
torvan
Livet är helt upp och ner just nu.
För fyra månader sedan dog min
mamma och jag och min bror var
nästan klar med bouppteckningen.
Vi skulle bara gå till banken och avsluta
hennes konto i dagarna.
I måndags morse vaknade inte min bror.
Hans sexårige son försökte förgäves få
honom att gå upp och göra frukost.
Han hade då dött i sömnen, varför vet vi
inte än. Troligtvis av epilepsi eller blödning.
Mitt i chocken och sorgen så börjar jag tänka
på hur vi ska gå vidare rent praktiskt.
Jag har ju levt med det i fyra månader då
jag skött allt efter mamma.
Nu mitt i långhelgen är det inte lätt att få svar
på mina frågor så därför ber jag er om hjälp.
-arvtagaren är den sexårige sonen, föräldrarna
är separerade. Är det mamman som blir förmyndare
eller utses det en god man?
-kan jag själv avsluta mammas konto eller ska en
förmyndare eller god man vara med?
Hoppas någon kan svara, vi ska träffas i helgen och
gå igenom allt praktiskt så det vore bra att veta innan.
torvan
pianja
Jag kan dessvärre inte hjälpa dig med juridiken. Men skickar en stärkande tanke till dig och din brorson.
*Stintan*
Först skickar jag en stor tröstekram!

Kan inte detta särskilt bra men är det inte så att bouppteckningen ska vara klar innan man kan avsluta bankkontot. Dvs man ska ha fått tillbaka den från tingsrätten där den registrerats. Om jag inte minns helt fel så ville banken ha en kopia av bouppteckningen för det är väl där det framgår vilka dödsbodelägare det finns. Om jag inte minns fel så ombesörjer sedan banken att pengarna förs över till dödsbodelägarne i enlighet med bouppteckningen efter att man avslutat kontot.

Jag tror att det måste utses en förmyndare/god man för din brorson som nu ska tillvarata hans intressen. Denne behöver inte vara med för att avsluta kontot eftersom det är din brors dödsbo som ärver. Sedan måste ju en ny bouppteckning göras efter din bror och först då blir din brorson arvinge vad jag förstår. Tror det ska finnas en överförmyndarnämnd i din kommun som du kan vända dig till för att fråga hur det går till.

Jag vet inte om det går att nu sätta in din brorson som dödsbodelägare efter din mamma istället för din bror men jag tror inte det.

Med reservation för att jag kan ha fel så tycker jag att du ska kontakta banken och kolla med dom ordentligt hur du ska gå tillväga.
Red Top
trostar.gif Jag avundas dig inte den situation du hamnat i. Hoppas du själv har personer i din omgivning, som kan hjälpa och stötta dig.

Hade föräldrarna delad vårdnad om sonen, tror jag inte att det behövs en god man. Betr 'God man' kan du läsa här. God man och förvaltare

Även om helgen känns lång, är det ju inte något som måste åtgärdas akut, utan du kan nog andas lugnt och tillsammans med mamman ta itu med problemet på måndag. kompiskram.gif

Eftersom det är du som skött det mesta vid din mors bortgång, så ring banken, innan den avtalade tiden, och berätta hur det ligger till. De vet säkert vad man ska göra i ett sådant fall.
Rosmarin
Torvan! Jag skickar en stor varm tröstekram smiley_small_hug.gif

Redan sorgearbetet och allt praktiskt att ordna upp efter din mamma, och så nu din bror. Hoppas precis som Redtop att det finns personer i din närhet som kan hjälpa dig. Inte minst genom att finnas när du behöver dem.

Var din brorson ensam med sin pappa när han hittade honom? Lille pojken...
Angående arvet efter din mamma så kommer din brors del att gå till din brorson, om din bror inte hade andra barn, eller om det finns ett testamente som uttrycker en annan vilja.
Jag vet inte om det utses en god man i sådana här fall. Jag tror att det räcker med hans mamma. Såvida det är hon som har vårdnaden av barnet naturligtvis.

Det Redtop skriver är bra: Ring till banken och rådgör med dem. De har bra och kunniga jurister.

Önskar dig allt gott! trostar.gif
Alba
Vill bara ge dig en tröstande kram smiley_small_hug.gif

Ralf
Ingen rolig grej, men sånt här ska inte beslutas i en hast.
jag har för mig att om barn ärver större belopp än 20.000:- så utses en "god man" som "ansvarar" för pengarna. (ni kanske minns TV-programmet där en moder konsumerat upp sin dotters arv efter dennes fader)
Eva-Helene
När min bror dog (han var iofs ungkarl utan barn, men...) så tog begravningsbyråns jurist hand om allt som hade med bouppteckning, försäkringar, arvsfrågor m.m. Det kostade inte så mycket heller och var värt varenda öre.
Myosotis
trostar.gif smiley_small_hug.gif Så hemskt. Och stackars pojken -cry-.gif så gräsligt! Hur mår han?
torvan
Tack ska ni ha för hjälp och omtanke. smiley_small_hug.gif
Att anlita begravningsbyråns jurist låter som en bra ide.
Just nu orkar jag inte med att hålla i allt som med mamma.
Pojken mår rätt bra. Han är en liten klok pojke som tänker och frågar
mycket så det är bra. Han har också lekt en hel del med sina kompisar.
Han var ensam hemma med pappan och fick honom inte att vakna så han
gick och ringde på hos en granne. För ett par år sedan hittade han sin pappa
medvetslös och blodig efter ett epilepsianfall. Så det är tur han är så trygg.
ingrid fuxwall
Tänker på dig och hoppas allt löser sig, hoppas den lille inte får några framtida men av detta hemska
Ralf
CITAT (torvan @ 21-05-2009, 17:40) *
Att anlita begravningsbyråns jurist låter som en bra ide.

man kan sköta allt själv mkt billigare!
Platinum
Usch vad tragiskt, för dig och för din brorson med två nära anhöriga avlidna på kort tid.

Vad gäller brorsonen så är det mig veterligen så att då den ena föräldern frånfaller så blir automatiskt den andra föräldern förmyndare för barnet, då det är dess närmaste anhörige. Jag hade nog försökt ordna så att arvsumman hamnade på ett konto tillgängligt först då barnet var myndigt.

Sen en sak till kontakta försäkringskassan. Brorsonen har som delvis föräldralös rätt till en viss summa pengar per månad, som en sorts understöd.
Tosan
Efter vad jag fått lära mig så ska det alltid tillsättas en överförmyndare på omyndigs arv, som ska se till barnets bästa. Den andre föräldern har ingen som helst rätt till barnets arv och ska då heller inte ha tillgång till det, och kan inte räknas som förmyndare på arvet.
Så var det iaf när min morbrors exfru dog, iofs så fanns det tex ett hus med i arvet och så då, men det skulle tydligen inte ha nån betydelse i det fallet. Det är bara när man är gift som man har rätt att sitta i orubbat bo och barnen får vänta med att ta ut sitt arv tills båda föräldrarna är borta, såvida barnen är gemensamma.

Men försök ta en sak i taget, se till att få din mammas bouppteckning färdig först innan du börjar bekymra dig över brodern.

Stor tröstkram iaf, det måste bara kännas fruktansvärt när det kommer så tätt inpå. smiley_small_hug.gif
Biggan_
Jag vet inte hur det ligger till med det juridiska, men jag förstår att du har det riktigt jobbigt nu. ....och stackars lille killen, det kan inte kännas något vidare för honom att ha varit med om detta.
Många tröste-och styrkekramar till dej och pojken! smiley_small_hug.gif
skogstroll
CITAT (torvan @ 21-05-2009, 05:37) *
Livet är helt upp och ner just nu.
För fyra månader sedan dog min
mamma och jag och min bror var
nästan klar med bouppteckningen...

Hej.... och kram det måste vara riktigt jobbigt... tror det är säkrast att du kontaktar Fonus eller liknande så hjälper de nog till med detta. Det kan vara lite svårt att räkna ihop allt själv osv. Man ska ju ta itu med begravning, kontakta släktingar osv. Tror Fonus eller andra sådana byråer kan ta hand om hela processen. Hoppas det går bra... kram1.gif
RibesRubusVitis
Då min bror och jag miste vår mor för något tiotal år sedan, kunde vi lösa allt juridiskt ganska enkelt på egen hand utan någon utbildning. Men i ert fall finns flera andra komplikationer, som kräver ytterligare utredning av riktiga jurister eller erfaren bankpersonal.
Du skriver t ex att föräldrarna är ”separerade”; det framgår inte om de var formellt gifta vid din mors död. I så fall skulle också barnets moder kunna vara arvtagare, som delägare i parets giftorättsgods. Och dessutom kanske hon redan är förmyndare, om det inte finns en dom som fråntar henne vårdnaden. Det normala numera är väl gemensam vårdnad även efter separation/skilsmässa. Onormalt är däremot att fadern fick vårdaden, om jag ska tolka det så att han var ensam förmyndare. I så fall kanske särskilda skäl finns som gör att modern inte automatiskt blir ensam vårdnadshavare (målsman, förmyndare).

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon