Full version: Rabatt vid husvägg
Lilium

Hej,

Jag har planer på att lägga sten eller grus längs husväggen. Jag kan tyvärr inte flytta ut rabatterna då det skulle förstöra shiffergången som går runt hela huset, hur långt från husväggen bör en rabatt vara? Hur bred bör rabatten vara för att det inte ska se konstigt ut?

Vore tacksam om någon vill visa bilder på sina lösningar med stenar eller grus.
emmsing75
Tror att man ofta brukar rekomendera att inte plantera närmare än 50 cm mot husvägg men det beror väl lite på vad det är för växter. Vi hade tidigare en "vanlig" rabatt vid husväggen men gjorde för några år sedan om den och täckte jorden med markduk och ovanpå la vi marmorkross. Sedan skar vi ut hål på några ställen och planterade torktåliga växter/gräs som inte bildar så stora rötter och inte kräver så mycket vatten. Det som varit problematiskt för oss har varit att taket skjuter ut ovanför så även om växterna är torktåliga så måste man komma ihåg att vattna då och då. Tyvärr så är jag dock inte så nöjd med "rabatten", gillar idén men min man fick igenom att vi skulle använda marmorkross och det tycker inte jag riktigt passar stilen i vår trädgård men annars så har det funkat relativt bra. Hur bred en rabatt bör vara beror väl lite på hur stilen är men personligen kan jag nog tänka mig att jag skulle vilja ha minst 40-50 cm bred för att kunna skapa nån form av djup.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon