Full version: Blåregn
ängla
Hej
Jag har en väninna som har ett så bedårande snyggt blåregn. Så jag vill ställa frågan här på Odla om någon vet hur man rotar den?? Jag vågar inte klippa av grenar och chansa, utan vill veta först hur man gör.
Ängla
Bassam
Tack för frågan
Det finns två väg : 1 ta sticklingar som är 10-15 cm och skär dom snitt på ände , ock sätta de i såjord eller i blandning ( torv + sand ) gradar ska bli mellan 10- 15 gradar omkring dom, värme och sol men inte i direkt sol , man kan lägga plats påse på dom.
2 du kan lägga sticklingar i vattnet bara .
3 du kan lägga hälften av dom i jord och hälften i vatten.

Obs: det är bra om du ordnar värme under dom.

H:Bassam

MariaS
Blåregn förökas med örtsticklingar. Det vill säga gröna skott och man tar dem precis nedanför de går över till gammal ved.
Ta bort bladen lika högt som din kruka är djup. Fyll krukan med ogödslad torv, blandad med lite sand (Rododendronjord fungerar också) Stick sen ner din stickling utefter kanten på krukan och vattna ordentligt.
Spara 4-6 blad och klipp sen av toppen på sticklingen.
Nu vill gärna krukan står varmt med fötterna och svalt med knoppen. Men ett vanligt drivhus/växthus fungerar också. Viktigt är att jorden inte torkar och att bladen inte hålls så fuktiga att de möglar.
Sen är det dags för tålamod. Med lite tur, kan du se att det kommer ut rötter i botten av krukan i höst. Gör det inte det, ska krukan förvaras skyddat (gärna nedgrävd) utomhus.
ängla
Hej och tack så mycket för svaren. nu ska jag be min väninna om att få klippa av örtbitar. Jag längtar redan över att få ha detta underbara blåregn här, men det är väl det magiska ordet som gäller...Tålamod...
Kom gärna och semestra på Gotland någon gång. Har man trädgård är det det skönt att få komma iväg när det är lågsäsong. Jag har en röd stuga med vita knutar på landet, naturtomt, 6 bäddar för uthyrning. Kolla länken, hyr ut via förmedling.
http://www.novasol.se/house.nsf/0/752nov?o...nt&H=S42063

Trevlig sommar!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon