|
http://img42.imageshack.us/my.php?image=bild005copy.jpgNågon som vet namnen på växterna? Jag brukar då och då plocka hem lite växter till kök/v-rum/badrum,ungefär som på bilden.Tyvärr så håller dom sig inte mer än i max 4-5dgr,gör jag något fel eller är det naturens gång? Jag bor i västra gbg och brukar plocka det som är synligt från cykelvägar etc.Någon som har förslag på växter,gärna färgglatt som håller sig lite längre?
Den lila är en vanlig syren och den gula ser ut som raps i mina ögon. Den vita kan vara slånbär.
Ciczi
Syrenen kan man inte missta sig på. Raps-släktingen kan vara lite av varje i mina ögon. Det som blommar redan nu, är ju sommargyllen. ?
Körsbärssläktingen tror jag är körsbär helt enkelt. De vita till vänster (jag sätter "4" på dem) i bild ser ut att vara päron. Men det är svårt att säga exakt vad det är för blommor bara från denna bilden.
Inga av de blommmor du plockat, håller särskilt länge i vas. Det finns säkert tips på hur man får dem att hålla nån dag längre, men rent allmänt börjar de sloka vädligt fort när man tar in dem.
CITAT (Ciczi @ 21-05-2009, 08:59)  Den lila är en vanlig syren och den gula ser ut som raps i mina ögon. Den vita kan vara slånbär.
Ciczi Tack. CITAT (amaira @ 21-05-2009, 10:31)  Körsbärssläktingen tror jag är körsbär helt enkelt. De vita till vänster (jag sätter "4" på dem) i bild ser ut att vara päron. Men det är svårt att säga exakt vad det är för blommor bara från denna bilden. Tack för svaren. De vita till vänster har jag en tydligare bild på (1)? Plockade lite nytt igår också (2 & 3)?Klicka för förstoring. http://img29.imageshack.us/my.php?image=17578472.jpg
Är fortfarande svårt att säga vilka blommor du visar uppp, bara genom att titta på bilderna. Tror fortfarande på päron dock. Och så förgätmigej, de blåa. Hur som helst så har du välidgt fina buketter!
Ingrid Zon3
22-05-2009, 08:30
3:an (rosa blommor) tror jag är någon glim, Silene. Här finns mer info och en bestämningsnyckel. Syrén håller något bättre som snittblomma om man "misshandlar" området direkt ovanför snittytan rejält. Banka på med hammare t.ex. så den delar sig. Och hett vatten. Sen håller buketterna bättre om de får stå svalt så om du har möjlighet att ställa ut dem på nätterna är det bra. Men några dagar är ofta allt man kan räkna med när det gäller vilda blommor. En liten kommentar när det gäller blomplockning: att ta grenar från buskar och träd (syrén mm) är inte helt förenlig med allemansrätten.
CITAT (Ingrid Zon3 @ 22-05-2009, 09:30)  En liten kommentar när det gäller blomplockning: att ta grenar från buskar och träd (syrén mm) är inte helt förenlig med allemansrätten. I klartext, det är förbjudet  , om det inte är ens egna buskar och träd. Och tar man in blommor från körsbär, äpple, päron, osv, så blir man ju av med frukterna som skulle ha blivit.
Lars-Olof Arvids
22-05-2009, 11:42
Nr 3 är rödblära (Silene dioica).
Olle
CITAT (Ingrid Zon3 @ 22-05-2009, 09:30)  3:an (rosa blommor) tror jag är någon glim, Silene. Här finns mer info och en bestämningsnyckel. Syrén håller något bättre som snittblomma om man "misshandlar" området direkt ovanför snittytan rejält. Banka på med hammare t.ex. så den delar sig. Och hett vatten. Sen håller buketterna bättre om de får stå svalt så om du har möjlighet att ställa ut dem på nätterna är det bra. Men några dagar är ofta allt man kan räkna med när det gäller vilda blommor. Tack CITAT (Ingrid Zon3 @ 22-05-2009, 09:30)  En liten kommentar när det gäller blomplockning: att ta grenar från buskar och träd (syrén mm) är inte helt förenlig med allemansrätten. CITAT (amaira @ 22-05-2009, 11:44)  I klartext, det är förbjudet  , om det inte är ens egna buskar och träd. Tänkte inte på det,trodde inte det kunde göra så stor skada utmed våra bilvägar.Får tänka på det framöver. Eric är inte mitt namn,bilderna är inte mina,ip-numret är falskt... CITAT (Lars-Olof Arvids @ 22-05-2009, 12:42)  Nr 3 är rödblära (Silene dioica). Olle Tack.
Ingrid Zon3
24-05-2009, 18:39
CITAT (amaira @ 22-05-2009, 11:44)  I klartext, det är förbjudet  , om det inte är ens egna buskar och träd. Helt rätt! Uttryckte mig alldeles för lamt!
Men är det verkligen det? Förbjudet alltså, att plocka vilda blommor? Syrenerna och körsbärsblommorna antar jag var från en gammal ödetomt, dom brukar väl inte växa vilt annars? Jag trodde bara det var förbjudet att plocka fridlysta växter, och växter på annans tomt. Men annars är det väl tillåtet...?
Aqvakul
24-05-2009, 19:18
Utanför tomt (avgränsningen är långt ifrån glasklar) är det tillåtet att plocka örtartade växter som inte är fridlysta. Det är dock inte utan markägarens tillstånd tillåtet att bryta buskar eller plocka nötter.
CITAT (Aqvakul @ 24-05-2009, 20:18)  Utanför tomt (avgränsningen är långt ifrån glasklar) är det tillåtet att plocka örtartade växter som inte är fridlysta. Det är dock inte utan markägarens tillstånd tillåtet att bryta buskar eller plocka nötter. Ok... Hur tolkar du plockningen av dom blommorna som finns i buketten ovan då? Tillåten eller inte?
CITAT (Berith @ 24-05-2009, 20:30)  Ok... Hur tolkar du plockningen av dom blommorna som finns i buketten ovan då? Tillåten eller inte? Hur plockar du syren, körsbärsblom och päronblomster, utan att även plocka med "skaft", dvs kvistar? Det är förbjudet att plocka och att bryta av kvistar från buskar och träd. Inte för att jag själv personligen tycker det gör någon skada att nalla lite på någon ödetomt, bara upplysningsvis.
Fast räknas syrener och körsbär till vilda växter? Även om dom växer på en sen länge nedlagd trädgård? Det finns ju syrener och bärträd som klarat sej kanske hundra år efter att huset där försvunnit.
Gossen Ruda
26-05-2009, 07:52
CITAT (Berith @ 26-05-2009, 07:12)  Fast räknas syrener och körsbär till vilda växter? Även om dom växer på en sen länge nedlagd trädgård? Det finns ju syrener och bärträd som klarat sej kanske hundra år efter att huset där försvunnit. Det är snarare så att allt som växer ägs av den som äger marken, om det sen är en ödetomt eller natur har ingen betydelse. Inte heller VAD det är som växer.
Tittar man hur det står i lagen, så ingår "ödetomt" i "skog och mark".
Däremot - och det hade jag ingen aning om - finns inte buskar speciellt omnämnt. Det ger en inte fria händer men lagen är uråldrig, och ibland svår att tolka.
CITAT (Gossen Ruda @ 26-05-2009, 08:52)  Det är snarare så att allt som växer ägs av den som äger marken, om det sen är en ödetomt eller natur har ingen betydelse. Inte heller VAD det är som växer. Jo det förstår jag ju, att det är markägaren som äger. Men mycket som växer är ju ändå "allmänt" s.a.s., bär och svamp t.ex. Om man kollar in Naturvårdsverkets sida om Allemansrätten så står det bl.a. så här: "Ödetomter På ödetomter utan byggnader kan du ta förvildade äpplen, körsbär, hallon, krusbär och liknande utan att riskera något straff." Men det säger ju inte att man får plocka grenarna för det. En hel del 'du får' men ändå fler 'du får inte!' i Allemansrätten alltså. Själv har jag grävt upp både det ena och det andra på ödetomter, och det utan att blinka.
Gossen Ruda
26-05-2009, 11:10
Det bästa är att använda sunt förnuft och inte dra lagen in absurdum. Allemansrätten har ett undantag när det gäller träd, man får inte fälla eller skada levande träd inklusive bryta grenar. Inget sägs dock om vad gäller buskar. Lagen är gammal och föråldrad men eftersom det skulle bli ett mastodontjobb att modernisera den är det nog ingen som vill peta i saken.
Idag attackerade jag oljehamnarna och fick ihop lite nytt att förgylla mitt hem med. Nr 2 är väll smörblommor? http://img37.imageshack.us/my.php?image=foto0015copy.jpgCITAT (Lars-Olof Arvids @ 22-05-2009, 12:42)  Nr 3 är rödblära (Silene dioica).
Olle http://img29.imageshack.us/my.php?image=17578472.jpgRödbläran har hållit sig fräsch faktiskt.
CITAT (erics @ 27-05-2009, 12:45)  Idag attackerade jag oljehamnarna och fick ihop lite nytt att förgylla mitt hem med. Nr 2 är väll smörblommor? http://img37.imageshack.us/my.php?image=foto0015copy.jpghttp://img29.imageshack.us/my.php?image=17578472.jpgRödbläran har hållit sig fräsch faktiskt. Ingen som vet vad det är för blomma? http://img20.imageshack.us/my.php?image=foto0006h.jpg
CITAT (erics @ 29-05-2009, 15:54)  Lupin är det! Ciczi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|