Hej,
Ja, som ny husägare och så dyker många frågor upp.
Vi flyttade in i vårat nybyggda hus för precis 2 år sedan. Tomten var då bara grovplanerad dvs bara jord, grus, jord, grus...Vi hade ingen aning om var vi skulle börja och anlade tomten först året efter. Det mesta planterades förra sommaren (juli - sept) förutom en del kompletteringar som har gjorts i år. Det kan ju ta något år för plantan att etablera sig och det mesta ser faktiskt ut att komma upp även i år :-)! Jag har blivit en riktig "trädgårdsnörd" och längar hem till min trädgård varje dag.
Så till mina funderingar.
Rosenpraktry
Jag har en Rödbladig rosenpraktry som ser helt död ut. Jag har även den brokbladiga sorten och den har redan stora blad. Kan jag redan nu avgöra om busken har dött eller ska jag avvakta och se? Vad kan ha hänt? se bild [attachment=35067:R_dbladi...npraktry.jpg]. Den står i en uppbyggd rabatt, ny matjord/planteringsjord. Den såg fin ut hela förra sommaren.
För att få lite insynskydd vid entrén planterade jag 2 st bambu i stora krukor. De var fina tills vintern kom. Bladen rullade ihop sig och torkade. Jag tycker att jag var ganska duktig att vattna dem, men slarvade nog under själva vintern. När vårsolen kom flyttade vi på dem. Jag fick tipset av en trädgårdsmästare att klippa ner den + gödsla (blå korn) vilket jag gjort tidigare i år. Idag ser de helt anskrämliga ut. Består mest av torkade blad., max 10 st gröna blad. Förra helgen planterade jag ut den. Vet att den ska stå i skyddat läge, men tyvärr blåser det mycket på hela tomten oavsett var man är på den. Är det värt att försöka få igång den eller är det kört? Ska jag gödsla lite mer?
Förra hösten försökte vi att flytta ett mindre plommonträd ifrån mina föräldrars tomt. I år ser trädet väldigt trist ut. Det är svårt att avgöra om trädet lever. Det finns små knoppar, men det verkar inte hända något alls. Trädet har sett likadant ut hela hösten och våren. Vi har provat att bryta av en kvist och det har sett lite grönt ut. Därför har jag haft förhoppningen att trädet trots allt lever, men nu vet jag inte vad jag ska tro.
Någon som har några kloka råd?
/Eva