Birdiegumman
Jag skulle verkligen behöva hjälp med min lilla gräsmatta. Den är skuggig och fylld med mossa. Det finns gräs men det är smalbladigt och glest. Jorden under, misstänker jag, består till stor del av sand. Nu i vår har jag använt mossa gti och gödslat den en gång. Resultatet är sådär.

Vad gör man med denna gräsmatta? Ger man upp och lägger plattor?
smile.gif
ängsvädd
Absolut inte!

Jag tror man får tänka om och uppskatta mossan smile.gif Den är grön, den är skön och den är lättskött - behöver ej klippas.

Jag har mycket mossa och trivs mycket bra med det. Eftersom jag har några granar så har jag kantareller i mossan - du kanske kan skaffa kantarellmycel. Annars finns det säkert många blommor som trivs i mossa - gör en blommande mossäng. Lockar till sig fjärilar.

Plantera smålökar som snödroppar, scilla, krokus, kungsängslilja, även narcisser o påskliljor. Kan tänka mig att tusensköna trivs också.
Ingrid Zon3
Gräs och skugga är ju ingen höjdarkombination. Det finns väl iofs sorter som är funkar men då får man nog tänka sig att gräva bort mossa och befintligt gräs och så nytt.
Annars kan man ju fröjdas åt mossan och köra lite japanskt tema på trädgården. Grönt, mjukt att gå på och kräver minimalt med skötsel... smile.gif
HelenJ
Det hjälper inte att köra med "MossVäck" och liknande medel om man inte ändrar på grundförutsättningarna. Mossa kommer tillbaka hela tiden så länge det är skugga på platsen. Näringsbrist brukar också vara gynnsamt för mossan. (Eller snarare är det så att när gräset missgynnas kommer mossan)

Kan du inte på något sätt få platsen soligare får du nog helt enkelt acceptera mossan.
ängsvädd
Trivs inte mossan på fuktig jord också? Om det regnar mycket exvis.

Liljekonvaljer o vitsippor trivs där det är lite skuggigt.
JRo
Jag håller med övriga om att mossa kan vara fint.
Du kan ju dock riva bort allt och så en mer skuggtålig grässort iofs.

Jag hade nog placerat ut lite trampstenar, låtit mossan breda ut sig, kompletterat med lite skuggtåliga vitblommande perenner och placerat någon trevlig sittplats i skuggan. En tillflykt varma sommardagar...
Birdiegumman
Tack för alla svar! Jag ska försöka göra det bästa av min mossa coolgleam.gif
Myosotis
Jag har också mossa i gräsmattan, särskilt under träden. Den är verkligen jättevacker!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon