annsve
På vår odlingslott har vi ett ogräs som ser ut som granskott när det sticker upp ur jorden. Verkar ha rätt långa rötter och känns som det sitter hårt. Vi rensade bort en hel del förra helgen med hjälp av maskrosjärnet. Men det verkar komma upp lika fort igen.

Är det någon som vet vad det är och har tips på hur vi kan utrota det på ett effektivt sätt.
amaira
Låter som nån fräken. Ett gräsligt ogräs faktiskt, med många djupa rötter som inte går att nå, och en förmåga att alltid komma igen. Marktäckning är det enda jag vet, och då över hela området där de växer, för annars sprider de sig in igen, snabbt. Andra får svara bättre här.
annsve
CITAT (amaira @ 21-05-2009, 10:46) *
Låter som nån fräken. Ett gräsligt ogräs faktiskt, med många djupa rötter som inte går att nå, och en förmåga att alltid komma igen. Marktäckning är det enda jag vet, och då över hela området där de växer, för annars sprider de sig in igen, snabbt. Andra får svara bättre här.

Nja, jag sökte på fräken och kikade på lite bilder men det känns inte som det stämmer. Det vi har på odlingslotten är tätare och kraftigare. Ser ut precis som ett granskott, fast mjukare. Fler förslag?

(Jag skall åka förbi i em ta ett kort så blir det säkert lättare för er att hjälpa oss)
EKLO
Jag tror spontant också på någon fräken - de ser ju väldigt annorlunda ut innan de blivit så stora att de "fäller ut" sina "grenar". En annan tanke är törel - de ser också nästan ut som granskott medan de är så små att de inte ännu liknar den "vuxna" plantan.
amaira
Väntar på foto. Håller tummarna för att det inte är fräken, för de är inge kul.
annsve
Här finns foto: http://annsve.blogspot.com/2009/05/vad-ar-detta.html

Piccante
CITAT (annsve @ 23-05-2009, 21:59) *

det är en fräkenart. Ibland ser de väldigt olika ut i flororna men de har två formmer, en fertil form och en steril vegetativ form som är grenad.
annsve
CITAT (Markus_H @ 23-05-2009, 22:19) *
det är en fräkenart. Ibland ser de väldigt olika ut i flororna men de har två formmer, en fertil form och en steril vegetativ form som är grenad.

Jaha, då är det bara att gilla läget och försöka gräva djupt när vi rensar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon