Miss Bateman
Förra året grävde min svärmor ner en liten planta i en av mina krukor på balkongen. Hon visste inte vad den hette
men sa att den blommade vackert. Den växte i en rosett, var liten och hade fina håriga silvriga blad, liknande
lammöron. Blommor hann inte komma den sommaren. I år planterade jag om den och det satte i att växa som en tok.

Nu i slutet av maj är den ca 40 cm hög och tycks bestå av flera plantor. Trots att den är silvrig och luden är den känslig
för torka och slokar direkt innan jorden ens slutat vara "sval", alltså så fort den torkat så pass att den blivit lite smulig.
Jag har ju inte sett den blomma än men om svärmor har rätt så är den då lila. Har någon av er kloka människor några
idéer vad det är jag fått?
Vickis blomma

Red Top
Det ser ut som purpurklätt, Lychnis coronaria. Den är flerårig. Första året blir det en rosett, andra året blommar den. Den självsår sig glatt och villigt, om man har den i trädgården.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon