Full version: Svampdödande medel
Drayon
Vart kan man köpa sånt? (Fungicid?)
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns några i handel ex. mot mjöldagg på rosor men vi har inga mirakelmedel i sverige de fungicider vi har bromsar mest angreppen så man måste börja spruta i tid och sedan spruta regelbundet på nytillväxten för att bromsa nya angrepp.

Det finns även en hel del man kan använda i köksskåpen + många svampsjukdomar uppkommer genom felaktig odling. Vilka växter är det och vilken svamp är det du försöker bekämpa?? Kanske jag kan ge mer specifika råd för bekämpning ifall jag vet det?
Drayon
Det är ingen specifik svamp. Mest för att jag hade tänkt prova odla en viss mossa.
Och läste att man skulle:
CITAT
Next, soak all of the branches overnight in a dilute solution of fungicide.
They seem to tolerate copper-based fungicides quite well.

Piccante
CITAT (Drayon @ 21-05-2009, 16:53) *
Det är ingen specifik svamp. Mest för att jag hade tänkt prova odla en viss mossa.
Och läste att man skulle:

Du borde kunna odla mossa utan svampmedel. Ska du föröka mossan vegetativt och är rädd att de små skotten ska konkurreras ut av mögel/ svamp? De som pysslar med microförökning av växter brukar sterilisera skott i klorin. Nu vet jag inte hur effektivt klorin är mot svamp men det kan funka.
Jan Lindgren
Hej!
När jag microförökade så rensade jag skotten med tvättsåpa i sterilt vatten och sedan 10 minuter i 10% klorin. Frågan är om mossa tål detta. Svampen försvann ganska ofta. Är det bara svamp så är nog en fungicid bättre men man måste ha adekvat utbildning för att använda de flesta fungicider. Dessutom brukar förpackningarna vara avsedda för flera hektar.
MVH
Jan Lindgren
Drayon
CITAT (Jan Lindgren @ 21-05-2009, 20:44) *
Hej!
När jag microförökade så rensade jag skotten med tvättsåpa i sterilt vatten och sedan 10 minuter i 10% klorin. Frågan är om mossa tål detta. Svampen försvann ganska ofta. Är det bara svamp så är nog en fungicid bättre men man måste ha adekvat utbildning för att använda de flesta fungicider. Dessutom brukar förpackningarna vara avsedda för flera hektar.
MVH
Jan Lindgren

Ok ^^,
Kanske ska ta och prova med såpa först och se hur det går wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon