chiva
Hej!

Två av mina växter verkar inte må så bra.

Yuccapalmens blad vissnar sakta men säkert och jag kan inte riktigt förstå varför.
Det började efter vintern, alltså efter att den hade stått i ett fönster under vintern som ibland var lite öppet.
Så under vintern klarade den sig fint. Det var för ett par månader sedan som den började vissna. Jag har vattnat då den vart torr, så jag har inte haft jorden fuktig hela tiden. När den vart dålig ett tag så planterade jag om den i en större kruka och med planteringsjord och ställde den på nattduksbordet, där den inte får sol på sig men den får ljus. Den har fortfarande inte hämtat sig. Vad kan jag göra?

"Garderobsväxten" har jag lyckats hålla vid liv i många år även om den nästan dog vid ett tillfälle. Efter det så har det bara varit en stjälk med ett antal blad. Men jag har vägrat ge upp. För ett tag sen nu som kom det upp en liten knopp från jorden och jag blev överlycklig. Den lilla knoppen växte fort upp och är snart lika lång som den andra stjälken. Men så till problemet. När knoppen vuxit och blivit ungefär hälften så lång som den stora så började den stora bli gul i bladen. Jag tog upp den för att plantera om den och märkte då att "vattenpåsen" var sönder och var bara att plocka av. Det sitter dock en stor lök och massor av stora och grova rötter kvar. Jag planterade iaf om den i planteringsjord och i en lite mindre kruka än innan men den vill fortfarande inte bli bra. Vad kan jag göra åt den här seglivade stackaren?

Tacksam för svar.
//chiva
Åsa, mälardalen zon 2
Yuccan vill nog ha mera ljus, en bit in i bostadsrum finns det ju inte tillräckligt med ljus för att hålla växter vid liv någon längre tid (växter ser inte ljus på samma sätt som vi, det vi tycker är ljust ser ofta växter som urdåligt ljus.) Ställ växten i ett riktigt ljust fönster (ej gassande sol) alt. ställ ut växten om dagarna i ett halvskuggigt läge.

Även Zamiakallan (kallas garderobsblomma i handeln) vill ha ljus, växten kan överleva i skuggigt läge men mår bäst av att få ljus. Vattna sparsamt, känn efter genom att sticka ner fingret i jorden innan du vattnar, om lagringsorganet ruttnar har den haft det för blött.
chiva
Hmm, ja det kan vara så att jag vattnat garderobsblomman lite för mycket. Kanske två gånger i månaden. Den har dock stått ljust, i ett fönster med "vågigt" tjockt glas iofs. Det som är ännu konstigare är att det faktiskt kom en knopp som mår hur bra som helst. Hur kan en del av växten bli dålig när som sitter i samma lök?

Men nu har jag ställt båda växterna i fönster och får hoppas på att det blir bättre för dom. För tillfället har vi bara en etta och fönster mot morgonsol så det finns inte så mycket till val. Vi flyttar dock till större lägenhet med balkong om en månad och då kan dom få komma ut.

//chiva
Erland
Ursäkta att jag påpekar det men Yucca är ingen palm utan tillhör samma växtordning som liljor.
Yuccor är mycket känsliga mot för mycket fukt under vintern. Det räcker att man vattnar en gång i månaden.
Jorden bör också vara väldränerad. En annan viktig sak är att ge dem mycket sol.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon