Full version: ny namnlös spindel
vildvittra
idag skulle jag göra lite maskrossirap och mtt bland maskrosorna traskade denna vackra gynnare runt:)
efter att ha traskat runt ett tag visade den sina förmågor och vävde en låååång tråd och försvann bort med vinden.är nyfiken på vad det kan vara f ör spindel,vet någon?
Red Top
Vilken vacker spindel! Häftigt mönster på ryggen.
Myosotis
Är det pollen? Såg nästan ut som den är angripen av kvalster.
amaira
Såå söt och vacker liten raring! (med pollen wink.gif ) Tyvärr vet jag inte vad det är för en.
vildvittra
CITAT (Myosotis @ 22-05-2009, 11:18) *
Är det pollen? Såg nästan ut som den är angripen av kvalster.

den är alldeles maskrosig då den gick i dom smile.gif
så maskrospollen,som tur
liten herre bara en halv cm på sin höjd

CITAT (Red Top @ 21-05-2009, 23:07) *
Vilken vacker spindel! Häftigt mönster på ryggen.

ja!den var så liten,att först när jag förde över bilderna till datorn såg jag vilka fina färger den hade!
tänk vad många fina små varelser som traskar runt på vår jord som vi inte ser:)
Berith
CITAT (vildvittra @ 22-05-2009, 13:54) *
ja!den var så liten,att först när jag förde över bilderna till datorn såg jag vilka fina färger den hade!

Japp, och jag brukar säga att naturen blir större ju mer smått man ser. yes.gif

Jättefin var den och det borde väl finnas nån här som kan säga vad det är för sort?
embees
CITAT (vildvittra @ 22-05-2009, 13:54) *
den är alldeles maskrosig då den gick i dom smile.gif
så maskrospollen,som tur
liten herre bara en halv cm på sin höjd

Ja du har helt rätt i att det är en herre. Det ser man på de omvandlade pedipalperna som ser ut som små boxhandskar. Han är alltså könsmogen.
Fin är den.
Jag är helt bedårad av spindelsläktet, både stora och små.
vildvittra
vad coolt!då har jag lärt mig det också smile.gif
tyyypiskt karlar att rusa fram med boxinghandskarna redo wink.gif

nå skämt åsido,nu vet vi att det är en Herr Spindel
är barnsligt förtjust i hans genomskinliga ben och roliga färger,lite som spindelvärldens clown smile.gif
Gossen Ruda
Jag är definitivt inte säker men den har vissa likheter med en Buskklotspindel Enoplognatha ovata. Den finns i minst tre färgvarianter varav en liknar den här.
amaira
CITAT (Gossen Ruda @ 24-05-2009, 20:52) *
Jag är definitivt inte säker men den har vissa likheter med en Buskklotspindel Enoplognatha ovata. Den finns i minst tre färgvarianter varav en liknar den här.

Jag var också inne på den, men var/är ännu osäkrare än dig. Den har vissa likheter, och jag finner ingen annan som har det (vilket inte behöver betyda någonting alls wink.gif ).

Jag finner ingen variant (oavsett rödteckning eller inte) som inte har sin mörka rand mitt på ryggen, liksom svarta/mörka fläckar på sidorna. Detta saknar Vildvittras spindel. Jag finner inte heller någon Enoplognatha (annan art) som liknar Vildvittras.

Så, jag har fortfarande faktiskt inte den blekaste aning, och kan inte tillräckligt mycket om spindlar (och vet ingen spindelexpert att rådfråga) att jag kan svara på hur variabel denna lilla buskspindelart är.

Här är en bild av min Enoplognatha ovata smile.gif

vildvittra
Hej!
mailade Jonas Sandström ansvarig för övriga insekter och spindeldjur på
Art Data Banken http://www.artdata.slu.se/default.asp
och fick detta svar :

"Hej

Spindeln på bilderna är en ung (juvenil) hane av familjen klotspindlar (Theridiidae). Att det är en hane syns på de klubb-formiga palperna som sitter längst fram på framkroppen. Spindeln är inte fullvuxen och det är därför svårt att bestämma den till art, men det är en art av släktet Theridion. Möjligtvis T. impressum eller T. sisyphium.

Hälsningar

Jonas"

kärt barn har många namn, och det är nog bara spindeln som vet exakt vilken art han tillhör.Det är nog huvudsaken:)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon