Svavel
När jag ska mata min venus flugfälla med t.ex. en fluga eller mygga så vill inte fällorna slå igen! Taggarna på de större bladen (fällorna) har även börjat böja sig utåt. Någon som vet vad kan detta bero på?
Grå
CITAT (Svavel @ 21-05-2009, 16:42) *
När jag ska mata min venus flugfälla med t.ex. en fluga eller mygga så vill inte fällorna slå igen! Taggarna på de större bladen (fällorna) har även börjat böja sig utåt. Någon som vet vad kan detta bero på?

Min sköter sig helt själv. Flugorna i fönstret, stora som små kryper in i fällorna och stannar där. Det ser rätt groteskt ut i motljus biggrin.gif
Hur länge har du haft din? Ser du till att det alltid är en halvcentimeter vatten i krukan? Vad använder du för vatten?
Enligt skötselanvisningarna som följde med min så trivs de bäst med regnvatten. Jag bor med egen brunn så jag bryr mig inte om att krångla med det och som sagt - Lill-Knorre mår toppen och har nyss blommat.
(Han ger ifrån sig ett knorrande ljud när man tar bort döda blad, därav namnet.)
Svavel
Min står i ett s.k. "biotopterrarium" så därför är det svårt för insekterna att ta sig in dit. Jag vattnar den med regnvatten och det är ALLTID vatten kvar på botten.
MariaS
flugfällan reagerar på de ytterst små vibrationer som en fluga/insekt gör, när den går över fällan. Det är denna ytterst lilla vibrationen som gör att fällan slår igen. Döda insekter kan alltså inte få fällan att äta.
Svavel
CITAT (MariaS @ 21-05-2009, 17:32) *
flugfällan reagerar på de ytterst små vibrationer som en fluga/insekt gör, när den går över fällan. Det är denna ytterst lilla vibrationen som gör att fällan slår igen. Döda insekter kan alltså inte få fällan att äta.

Det konstiga är dock att den har både fångat och smältit flugor tidigare i vår när jag precis hade köpt den.
MariaS
Då kanske det är så, att den just nu har lagrat den näring den behöver och jagar därför inte. Vänta ett tag, så kanske den kommer igång igen.
Svavel
Någon som vet vad det där med de utåtbuktande taggarna är?
lissa
Här kan du få all info om dom. Min har börjat äta , men den största munnen har ännu inte fångat en enda liten fluga, men det kan ju kanske vara det som Marias säger, att jus den inte behöver mat, så tack för det svaret Marias
klicka här
Nauti
CITAT (Grå @ 21-05-2009, 17:09) *
Enligt skötselanvisningarna som följde med min så trivs de bäst med regnvatten. Jag bor med egen brunn så jag bryr mig inte om att krångla med det och som sagt - Lill-Knorre mår toppen och har nyss blommat.
Vatten från en egen brunn kan väl vara väldigt kalkrikt och fullt av olika sorters lösta salter som köttätande växter inte tycker om. Jag skulle kört på regnvatten även om jag hade egen brunn.

CITAT
Jag matar min enbart med redan döda insekter. Fällorna reagerar inte på vibrationer, utan vid beröring av de spröt som sticker ut från bladen. Det är när flera spröt berörs ett visst antal gånger under ett tidsintervall som de slår igen. Mina slår inte igen om jag vattnar rakt i fällorna, men när jag petar med någonting så gör de. Så lägg ner din döda insekt och sedan petar du försiktigt på spröten i fällan tills den slår igen.

CITAT
Någon som vet vad det där med de utåtbuktande taggarna är?
De fungerar som känselspröt som får fällan att slå igen.
Svavel
Var kanske lite otydlig när jag skrev "taggarna buktar utåt", så jag tog en bild av av det:

namnlös.JPG

Vad kan det bero på!?
WillyW
Har haft några Venus fällor men utan att veta något tror jag inte "taggarna" är viktiga. Det är inte dom som reagerar, de bara "försluter" men jag kan ha fel.
Nauti
Nej, de som sitter på bladkanten är bara där för att se till att inte insekterna rymmer såvitt jag vet. Jag tänkte på de som sitter inuti.
tribo
Varje fälla fäller bara ihop en gång sedan fälls den ut och omvandlas till ett "vanligt" blad som tillgodoger plantan klorofyll.
Endas regnvatten, och klipp av ev. blommstängel från plantan då det tar för mkt näring!!!!
Nauti
CITAT (tribo @ 24-05-2009, 14:40) *
Varje fälla fäller bara ihop en gång sedan fälls den ut och omvandlas till ett "vanligt" blad som tillgodoger plantan klorofyll.
Endas regnvatten, och klipp av ev. blommstängel från plantan då det tar för mkt näring!!!!
Varje fälla kan fällas ihop vanligtvis 7-8 gånger innan den slutar att fungera, har jag för mig. Även om den fångat en insekt och tagit tillvara på all näring i den så kan den ta en igen direkt efteråt. Så att den bara skulle fungera en gång stämmer inte.
tribo

Kom ihåg det från Attebourgs serie om köttätare och tog för givet att det va så.
Nu får jag gå och prova på min planta!!!
Återkommer om en vecka wink.gif
Nauti
Jag har läst 7-8 gånger någonstans, men jag kan inte alls komma ihåg var. De öppnar sig i alla fall något dygn efter de stängt sig och då kan man peta i dem igen så stänger de sig en gång till.

På min venus flugfälla har fällan öppnat sig och sett ut som vanligt efter den hade ätit upp några flugor i alla fall.
Svavel
Någon som vet ungefär hur lång tid det tar för flugfällan att förbruka näringen den fått från t.ex. en fluga?
MariaS
CITAT (Svavel @ 24-05-2009, 15:58) *
Någon som vet ungefär hur lång tid det tar för flugfällan att förbruka näringen den fått från t.ex. en fluga?

Det beror på årstiden. Är det strax efter vila, så förbrukar den näringen direkt, men redan efter någon månad, börjar den lagra näringen i rotknölen. Där bygger den upp ett ordentligt förråd, till sämre tider.

CITAT (Nauti @ 24-05-2009, 15:18) *
Jag har läst 7-8 gånger någonstans, men jag kan inte alls komma ihåg var. De öppnar sig i alla fall något dygn efter de stängt sig och då kan man peta i dem igen så stänger de sig en gång till.

På min venus flugfälla har fällan öppnat sig och sett ut som vanligt efter den hade ätit upp några flugor i alla fall.

Mellan 7-10 gånger fungerar en fälla. Petar man för mycke, så kan växten dö. Mycke av den lagrade näringen går åt till att stänga fällan och sker det för många gånger utan att den samtidigt får mat, så dör den.
Svavel
CITAT (MariaS @ 24-05-2009, 17:02) *
Det beror på årstiden. Är det strax efter vila, så förbrukar den näringen direkt, men redan efter någon månad, börjar den lagra näringen i rotknölen. Där bygger den upp ett ordentligt förråd, till sämre tider.
Mellan 7-10 gånger fungerar en fälla. Petar man för mycke, så kan växten dö. Mycke av den lagrade näringen går åt till att stänga fällan och sker det för många gånger utan att den samtidigt får mat, så dör den.

Ungefär hur lång tid tror du det tar under denna årstid?
lissa
Enligt vad som står i webben jag satte in så tar det en vecka att smälta maten, men dom behöver inte få mat på en gång när dom öppnar sig..
Jag ber om ursäkt för att ha satt in en webb som är på engelska...men om språket inte är ett problem så kan man på samma webb hitta en sida som enbart handlar om venus flytrap, och man får där svar på det mesta-. För något år sedan hade jag också en venus, och hade ett problem till vilket det inte fanns svar i FAQ, så jag skrev och frågade om det, och fick svar
Jag ser inte riktigt taggarna du pekar på, men enligt mina ögon ser det ut som en stängd mun, och då blir ju taggarna som när vi knäpper händerna, dom går omlott så att säga..men jag kanske har sett fel, ..
På den här sidan har han gjort en cartoon, eller vad man kan kalla en ritnig som i profil visar exakt hur det ser ut och vad som händer när det kommer en fluga, Animation kallas det visst....
beskrivning
Så här ser min ut när den för första gången ha¨r mat i en mun , minst[attachment=35325:DSCN8499.JPG]
Svavel
Tror jag hittade svaret på min fråga här: http://www.sarracenia.com/faq/faq2560.html

Tusen tack för länken! smile.gif
ängsvädd
CITAT (Svavel @ 26-05-2009, 22:42) *
Tror jag hittade svaret på min fråga här: http://www.sarracenia.com/faq/faq2560.html

Tusen tack för länken! smile.gif

Vad har du hittat för svar?
Svavel
CITAT (MimmiH @ 27-05-2009, 15:38) *
Vad har du hittat för svar?

Varför "taggarna" på mina blad böjer sig utåt. Min venus f. ser precis ut som på bilden där!
ängsvädd
CITAT (Svavel @ 27-05-2009, 19:09) *
Varför "taggarna" på mina blad böjer sig utåt. Min venus f. ser precis ut som på bilden där!

Jag kollade: Utmattad står det på bilden.

CITAT
A final geeky note for you. The underlying reason that traps can only close a finite number of times, and not over and over and over, is rooted in the "acid growth" stage of leaf closure. After several closing events, the cells of the plant are as elongated and stretched as they can get. They can grow no further
http://www.sarracenia.com/faq/faq2560.html
lissa
tummenupp.gif Glad att du fick nytta av den...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon