Iris
Nu har jag nio fina små squashplantor på gång!
Men när jag tar en närmare titt på odlingsanvisningar på squash så verkar det ju som varje planta behöver närmare 50 cm runt sig...
Hur stora blir plantorna egentligen?
Jag hade ju tänkt ha dem i en pallkrage... men med de avstånd jag läser om så skulle ju en pallkrage vara lagom till typ två squashplantor och sen inget mer blink.gif

Hur gör ni med squash? Var har ni plantorna? Gräver ni upp tio kvadratmeter friland eller...?
Eva 33c
Två squash-plantor i en pallkrage blir nog precis fullt! Du kan kanske odla lite plocksallad eller rädisor mellan plantorna tills de har vuxit till sig.
Och vill man ha 9 plantor så behövs stooor yta. Å andra sidan blir 9 plantor mycket squash att ta hand om. Är det olika sorter du har ?
Förra året la jag allt som fanns i min trädgårdskompost i en lång limpa på en bit gräsmatta som jag tänkt ta bort. Sen satte jag squashen i den, i nergrävda krukor utan botten, så att de skulle växa till sig lite först i krukan innan rötterna tog sig ut i kompost materialet. Det växte jättebra. Jag ska göra likadant i år på en annan bit gräsmatta som ska bort tänkte jag. Inte ens rådjuren verkar särskilt intresserade av squashen heller, åtminstone inte förra året....
Iris
oj då... och jag tänkte ändå "inte värt att sätta för många frön" tongue.gif

Då får jag väl ge bort några plantor till folk. Vare sig dom vill ha eller ej...

Men vad sjutton ska jag göra med resten. Har ingen lust/tid att gräva ett helt grönsaksland! Har inte direkt nån kompost på gång heller... eller jo, jag har iofs ett "släng-ställe" med en salig samling kompostgrejer i. Kan ju testa där, går det så går det!

Jag har satt lite salladsärter i pallkragen.
Kanske kan EN squash samsas med dem?
Tulipanaros
Ja, om du redan har ärter i pallkragen får du nog inte plats med mer än en squashplanta i den. Men att ha minst två (totalt) tycker jag ändå är bra, för pollineringens skull. En ensam squash kan ibland pollineras lite dåligt, och då kan frukterna skrumpna samman eller ruttna lite i spetsen. Samtidigt behöver man inte riktigt mer än två, möjligen tre, om man inte är en väldigt stor squash-ätare. Sommarsquashen kan inte lagras så länge, till skillnad från vintersquash.
annapanna78
Oj dom ska ha så pass stort alltså ja... Jag har "trädgårdsrutor" i mitt land som är ca 1,20x1,20, blir det för mkt om jag sätter 4 st i varje ruta? Om man då sätter en i varje hörn, skulle man kunna sätta ngn annan grönsak alt. blomma i mitten för att utnyttja utrymmet eller får det inte plats mer med squashen? Jag har försått tre sorters squash, grön gul och svart (en ny sort för mig iaf, den ser svart-lila ut på bild och ska vara en vintersquash som går förvara ett tag). Ngn som testat denna svarta sort? Jag brukar göra squashkaka (likt morotskaka), squashmarmelad och anv den i matlagning, tex fylld squash, i pyttipanna ist för potatis mm. Vad anv ni er squash till?
Åsa, mälardalen zon 2
Vintersquash tar mycket stor plats de brukar växa som pumpa = 5-15m rankor åt olika håll, så dessa bör sättas någonstans där de kan få bre ut sig. Vintersquash skördas sent på säsongen de ska sitta och mogna så länge som möjligt (sommarsquash däremot skördas ung gärna när de bara är runt 300g). Det finns många nästan svarta vintersquashsorter vad heter den du köpt?

Vanlig sommarsquash växer ju mera som buskar så de tar ju liten plats jämfört med vintersquash..

Själv gör jag ostkaka, ratatouille, bröd, gratänger, soppor, grillade grönsaker, chokladkaka mm. av squash, jag har runåbergs recepthäfte så jag har lite att välja mellan.

Barynia
Förra året hade jag tre plantor i en pallkrage med två kragar. Det gav fullt tillräckligt med squash till oss själva hela sommaren, och så gav jag även bort en del.
Ge bort de plantor som du inte själv behöver till nån annan odlare, så kanske du får något annat spännande i växtväg tillbaka !! Så gör jag.
Åsa, mälardalen zon 2
Och jag brukar ha 9plantor sommarsquash + 8 plantor vintersquash och pumpa. Jag gillar att odla många olika sorter runda, gula, gröna, vita, knottriga etc. alla sorter är inte högavkastande, jag har 1-2plantor per sort. (fröerna håller en 5år eller så, så man måste inte så hela påsen)
annapanna78
Tack f många bra tips! Var får man tag i runåbergs recepthäfte? Det verkar finnas mkt bra där! = )
Åsa, mälardalen zon 2
Man skriver på beställningssedeln att man vill ha receptehäftet för squash och pumpa (man får ge frivillig donation), de har även ett recepthäfte för asiatiska grönsaker (jag brukar skicka efter med snigelpost vet inte om man kan fylla i när man beställer på nätet).

Såhär står det i Runåbergs katalog

SQUASHRECEPT: Många har frågat efter recept
på framför allt vintersquash. Det finns inte
många i svenska kokböcker.
Därför har vi samlat och översatt ett antal utländska
recept. Nästan 100 stycken. Både på vinter-
och sommarsquash och pumpa. De flesta av
dem har vi provat själva.
Recepthäftet kostar inget, utan vi förlitar oss helt
på frivilliga bidrag för att täcka produktionskostnaderna
och portot.

ASIATISKA BLAD; recept m.m.
För er som vill veta lite mer om de asiatiska bladen,
har vi gjort ett häfte med beskrivning av de
olika sorterna, när och hur de skördas och ett antal
recept som hjälp vid användningen. Häftet kostar
inget, utan vi förlitar oss på frivilliga bidrag för att
täcka produktionskostnaderna och portot.
robertgoulet
Angående användning i matlagning så är ju squash kanon i olika typer av thailändska curry-rätter, förslagsvis med kyckling, bambuskott, kokosmjölk och lite thaibasilika. En personlig favorit! smile.gif
annapanna78
TACK Åsa, jag har just skrivit till dem å frågat om jag kan beställa deras recepthäfte. Spännande!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon