Stefan L
Hej,

Vi har sedan snart ett halvår ett hål i vår gräsmatta vid vår syrenberså som även om vi fyller igen det kommer tillbaks. Vi har hållt på sedan ett halvår tillbaks att fylla igen det och några dagar senare är det där igen, alternativt så dyker ett likadant hål upp igen ca 0,5 meter därifrån. Hålet är ca 3,5 cm i diameter. När jag har grävt i hålet så leder det nästan rakt ner i jorden och efter ca 50cm grävning så ser man att hålet / gången fortsätter ned minst ytterligare 50-100 cm snett nedåt i marken.
Vad är det för djur som gör hålet? Är det någon som känner igen det?
Om ni känner igen det och vet vilket djur det är, vet ni då också vad man ska göra för att få bort det?
Kan det vara ett sorkhål eller rått/mushål?

Tack på förhand,
Stefan

[attachment=35094:Sorkh_l_...n_bild_1.jpg]
MariaS
Vattensork! Jaga eländet med alla medel, innan de äter upp allt du äger!
Krister K
Har samma i min gräsmatta. Vad är bästa sättet att ta bort dom med?
MariaS
Dynamit giggle.gif Urinklumparna i kattsand, narcisser, vitlök, nedgrävd flaska, vindsnurra, slang från avgasrör, smällare och naturligtvis katter.
amaira
Jag har ett par sorkskrämmor. En sån där variant som drivs av solkraft. Funkar bra för mig, underbart!

Sorkarna är söta, men jösses för deras gångar och underjordiska verksamhet. Helt osynligt gräver de sig fram till trädgårdsväxternas rötter, och äter helt sonika upp dem. Syns inget förrän växten börjar dö, och man förvånat lyfter upp en växt som saknar rötter. ohmy.gif

Ett tips kanske?

sorkskrämmor på blocket
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon