Full version: ID-hjälp
Ingrid Zon3
Har hittat 2 nya växter i min trädgård som jag inte kan påminna mig att jag planterat eller sått. Inga blommor än så floran ger inte mycket hjälp. Hoppas på hjälp här i stället.

Först har vi nåt som påminner om geranium, växer i solig sluttning både i gräs och rabatt:
[attachment=35100:ok_nt_ogr_s.jpg]

Sen den här, växer i mager jord vid husvägg:
[attachment=35101:ok_nt_ogr_s2.jpg]

Nån som vet?
GunnellF
Den första må vara midsommarblomster kanske? Ser ut som en näva i alla fall. Den andra är nån tistel av nåt slag, tror jag.

Tillägg: backar på midsommarblomster... smörblomma kanske?
MariaS
den första är en näva, GEranium av någon sort( Finns ju massor!)

Den andra ser ut som den där ettriga tisteln, man får gräva och gräva tills någon av oss tröttnar! =Ogräs!

Återkommer imorgon om vilken geranium. Vi har den på jobbet, så jag är hundra!
Ingrid Zon3
Tack det vorre jättebra MariaS!
Fattar inte riktigt var den kommer i från, nävan alltså. Inte brukar de väl sprida sig med frö? Och visst har jag andra nävor i närheten men ingn så liten och platt. G. cinereum och en rödbladig som jag inte minns namnet på. Samt tidigare en kashmirnäva, men den har jag dödförklarat för ett par år sen.

Och tistlarna rycker jag direkt. Har tillräckligt på andra håll! crying.gif
Berith
Är det inte en vanlig stinknäva...? g.gif
Berith
CITAT (Berith @ 22-05-2009, 06:24) *
Är det inte en vanlig stinknäva...? g.gif

Fast nu är jag inte säker på att det är stinknäva jag menar! Finns ju andra vilda "ogräslika" nävor också, tex mjuknäva...
Lars-Olof Arvids
Jag tycker att bladen ser ut som sparvnäva, som är en vanlig vildart. "Tistlarna" är åkermolke.

Olle
*Stintan*
Namn har jag inga men helt klart är båda ogräs. Att den första är en näva tror jag också men likafullt ett ogräs i rabatten och trädgårdslandet som jag inte lyckats utrota. Har aldrig tänkt på hur eventuella blommor ser ut.
Berith
Sparvnäva! thanks.gif Nu har jag lärt mej vad det är jag rycker upp lite här och där.

Japp, dom flesta vilda blommorna räknas ju som ogräs när dom är felplacerade.
Ingrid Zon3
Tackar, det verkar stämma utmärkt! både sparvnäva och åkermolke.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon