Full version: Svinmolke eller?
M. Aalto
Hej.
Skulle så gärna vilja veta vad detta ogräs är för nånting.
Anlade ny gräsmatta för 2 år sedan och sen dess har dom här rackarna dykt upp snart....överallt.
Finns det nån bättre vetande som möjligtvis har ett namn på dessa? Och hur jag blir av med dom.
Bifogar bilder.

[attachment=35102:DSCN2910.JPG]
[attachment=35103:DSCN2908.JPG]
Piccante
ser ut som någon syra eller skräppa (Rumex).
amaira
Gårds- eller krus-skräppa. Vanlig. Fröställningarna ger de där bruna fröna som barn leker "kaffe" med.

Inte sååå svåra att bli av med. Gräv upp dem med rötterna - fast kanske räcker det att envist klippa gräsmattan så de aldrig får bli stora, för det är stora växter. Så utgår de till slut.

Framför allt, se till att den aldrig går i frö, dvs ta bort fröställningarna - vilket sker automatiskt i en klippt gräsmatta.

Medan du väntar på att den ska utgå, äter du upp de gröna fröna (de bruna är för beska) genom att koka med dem i frukostgröten, en extra nyttig gröt.
Och om du bränner dig på brännässlor, eller blir bistucken, gnider du växtens lite slemmiga saft (som är rikligast längst ner på växten) på skadan, så slutar det göra ont.

smile.gif

Jag har både gårdsskräppa och tomtskräppa, och är noga med att inte bli av med allla! Vill ha några kvar, till gröten och nässelskador.
M. Aalto
Tack sååå mycket för hjälpen. Nu har dom rackarna fått ett namn i alla fall.
Har googlat på krusskräppa och läst och läst. På nåt ställe stod det att man skulle gräva upp hela roten och på nåt annat ställe att man skulle försöka få upp åtminstone 5 - 7 cm av roten. Det skulle underlätta om man bara kunde hacka av roten så långt ner som möjligt, men då kanske den kommer upp igen. Den borde ju i och för sig inte göra det för den behöver mycket ljus och det får den ju inte så långt ner. Nu ska jag ut igen och dra upp skräppor och maskrosor. Synd att ryggen tar sån stryk. Tack än en gång.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon