Full version: Engångsblommande?
hallonrosa
Jag har en liten fråga, betyder engångsblommande ros att den bara blommar en gång och dör efteråt? Eller är alla rosor fleråriga, hur vet jag det? Ungefär hur stor kruka ska en ros ha, djupet är kanske lite viktigare än bredden?
Christina i Taxinge~
Engångsblommande betyder att den har en enda blomningsperiod under säsongen. Då blommar den oftast i 3-6 veckor.
Den dör inte efter blomningen utan växer & frodas för att komma igen med blomning nästa sommar igen.
Alla rosor är fleråriga - det vet du nu! smile.gif

Sen finns det remonterande rosor, såna som blommar under en period (3-6v), sedan vilar några veckor innan det kommer ytterligare en blomning - som brukar vara lite mindre än den första.
Sen finns det kontinuerligt blommande rosor. De börjar oftast blomma runt midsommar och fortsätter tills frosten tar dem, kanske i november.

Jag har inga rosor i kruka så det får andra svara på smile.gif

Stiffe
Jo. Rosor har djupa rötter, så det är helt riktigt att djupet är viktigare/större än bredden.
/S
Ingrid Zon3
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 21-05-2009, 20:40) *
De börjar oftast blomma runt midsommar och fortsätter tills frosten tar dem, kanske i november.

Bara ett tillägg: "till frosten tar dem" innebär idet här fallet att frosten tar blommorna, inte hela växten.

(När man är helt ny på trädgård och odling är det många uttryck som är hur förvirrande som helst, jag minns det...)
hallonrosa
Ja men vad bra tack för svaren! smile.gif

Funderade över remonterande och kontinuerligt, vad skillnaden är. Undrar vad jag skulle välja, kanske någon av dom passar bättre i kruka? Jag ska flytta i juli, och undrar om jag kan plantera efter det eller om jag bör vänta till i vår?

Har många frågor och funderingar om rosor, vilken jag ska välja och så... men om det är bättre att vänta till våren så gör jag det. Jag kanske skulle kunna ha krukan i hörnet av balkongen med väggar runt, tror den skulle vara ganska skyddad då.
Stiffe
Det gå bra att plantera i juli. Du måste bara vara beredd med vattenkannan om det är varmt och torrt.
/S
Karin i Östuna
Skillnaden mellan kontinuerligt blommande rosor och remonterade är att de kontinuerligt blommande blommar hela sommaren, oftast från första veckan i juli tills kylan tar de nya knopparna. Remonterade rosor ha två flor (blomningar). Oftast är det första överdådigt och det andra lite mindre kraftigt. Vissa remonterade rosor får dock extra stora blommor vid andra floret.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon