eller är det försommar? Två elavbrott på ca tio minuter. Trådlösa routern kapsejsade men inte resten.
Shortsdag och en trevlig tur till Bispgården för Larz Danilesson hade plant till avsalu där. Nu hade han bara med sig några variegerade iriser med blå färg som Eva föll för. I övrigt handlade vi tre äppelträd och en glanshägg. Den senare skall ersätta den avlidna storrönnen vid vägen.
Narsicerna är snart utblommade. Lundvivan börjar vissna. Gullvivorna lyser och bollvivorna är enorma. Vårisarna har blommat ut. Pulmonaria abgustifolia står sig fint mot det gula. (Jo då) Ormögat pryder Evas Blåfloden och har frösått sig jättemycket. Ser fram emot nästa vår. Den härdiga Forsythian är sprickfärdig. Undrar om det blir blom eller blad.. Eva är ute och planterar uppgrävda rymlingar. Dagens åskskurar har hämmar trädgårdsarbetet å det grymmaste. Hoppas att morgondagen blir bättre. Måste skola om en massa sådder och vill inte stå inne och göra det.
Egentligen skulle jag utbrista i det slitna ”stoppa världen! Jag vill av”. Det går ju så himla fort. Endast Rosa Gallica splendes hann jag klippa. Resten sk—er jag i. Grävde dock upp ca 10 rotäkta skott som jag krukade. Fick jag med ”r”et.
Egentligen gruvar jag mig lite för morgondagen. Eva har så många måsten. Men det reder sig nog. På lördag så har jag ledigt. Vi skall bygga älgtorn med jaktlaget och öppna leder för att dra hem älgar. Hoppas att det är efter de lederna vi skjuter i höst. Annars blir det jobbigt.
I varje fall så står sig Överböles stolthet, Ranunculus amplexicaulis. Knopparna står varmt rödlila och kommer om några dagar att brisera i vita kronblad med gula gentialier. Alla delningar utom 1 har klarat sig. Tar nog med ett tiotal till forumträffen hos Ylva. Den är alldeleles för vacker för att inte spridas. Notera att den är grundplanterad här runt 1950!
Jag och vi slåss lite med samvetet. Vi djupplanterade våra Lonicera Camtchatica när vi flyttade dem. De ger bra med bär man vi vill ha fler. Sagolika!!! Har djupplanteringen hunnit gett tillräckligt med rotskott på grenar under jord? Vi skulle vilja ha dubbelt upp av dem för större skörd.
Nu skall jag titta på TV!