Snöflinga

Snart är det dax rolleyes.gif Mitt äldsta barnbarn tar studenten snart och vi skall ha mottagning i det gröna under stort partytält ... håller tummarna för vädret tummenupp.gif Vi tänkte ha kallskuret, olika sallader, kuvertbröd mm Tårtor och annat godis ....

Hur firar ni confused.gif kom gärna med ide'r om presenter, mat och vad man kan hänga på dem vid uttåget, tal osv tongue.gif
Monaxe
HAr en student den 5 juni, tar tacksamt emot alla tips och råd!!!
Snöflinga

Lyfter tråden ... är det verkligen bara Monaxe och jag som har studentfirning på gång blomma.gif Trodde att vi var fler, men där ser man unsure.gif
torvan
Min son tar studenten snart också. Vi kommer att ge honom en klocka.
Han önskar sig en minnessak, inte pengar denna gång. laugh.gif
Dotter fick ett pärlhalsband som present och en specialdesignad tårta.
Hon skulle flytta till USA och har alltid varit min "höna". Så det blev en
tårtjordglob med Sverige och USA utmärkt med en flygfärdig höna på.
Sonen får nog en enkel bandybollstårta för det är hans liv.
Runt halsen får dom blommor förstås och en liten pava med fin champagne.
Sen får man hoppas att dom kommer hem i acceptabelt skick för att visa
upp för gästerna. Men det är ju en gång i livet...torvan
mamamaggan
Har haft student för sådär 10 år sedan för båda våra grabbar. Vi hade buffé med kallskuret , vegetariskt mm mm. Något " bubbel " att dricka till , både med och utan alkohol.

Sedan tårta som grabbarna själva fick välja vilken sort de ville ha .

Presenter som de fick var halskedja i guld resp en fin klocka av oss. Av släkten fick de glas och porslin som grabbarna själva hade valt ut .

Vi gjorde inget speciellt att hänga runt halsen förutom blommor utan jag gjorde speciella " dockor " i stället , vi hade inga plakat heller.

Dockorna gjordes utifrån deras intressen , den ena hade en dataskärm i kartong med en bild av vår son som huvud , en kropp klädd i scoutskjorta mm mm. Den andra dockan hade ett " vanligt " huvud med en bild av honom , långt rastahår och mössa och en gitarr hängande runt halsen.

Till deras kompisar gjorde vi lite olika saker att hänga runt halsen förutom blommor , till en vegetarian en " bukett " av grönsaker , till en som älskade CocaCola en lite kylbag , med Cola reklam på förstås , och fylld med några burka Cola.
mojan
Jag som gillar sång:
Jag tycker att någon kan ställa sig upp, föreslå att alla reser sig upp (utom studenten) , sjunger studentsången tillsammans och sen säger grattis och hurra.
Eftersom många inte kan "Sjungom ..." så kan man skriva ut texten på små lappar (men hyfsat stor text så man slipper plocka fram läsglas) och snabbt skicka runt när det är sångdags.
Snöflinga

Vilket bra tips Mojan tummenupp.gif Brukas det hållas tal också månntro dunno.gif
Monaxe
CITAT (mojan @ 23-05-2009, 11:41) *
Jag som gillar sång:
Jag tycker att någon kan ställa sig upp, föreslå att alla reser sig upp (utom studenten) , sjunger studentsången tillsammans och sen säger grattis och hurra.
Eftersom många inte kan "Sjungom ..." så kan man skriva ut texten på små lappar (men hyfsat stor text så man slipper plocka fram läsglas) och snabbt skicka runt när det är sångdags.

Bra tips!
elleave
Plakat att vifta med, rosor, mjukisdjur, kort etc att hänga runt halsen. Något roligt fordon att åka i, en lövad kärra, cab, bil med taklucka, uppfinningsrikedommen brukar va stor....

Mottagning pyntad med björkris och blågula balonger.

På min studentbuffe hade vi:

*Pastasallad (pasta, feta, oliver, soltorkade tomater, ruccola rödlök och vinegrette)

*kycklingspett och dubbelmarinerad fläskfile

*Gräddfilsaioli och limesås (turkisk yoghurt med limeskal och kryddor)

*Laxrullar (rökt lax, färskost med örtsmak, gräddfil, hackade räkor, och så en klick rom på varje rulltårtsskiva)

*Bröd och brieost

* Sen har jag för mig att vi hade lite småskålar med oliver och sånt....

Dessutom hade vi välkommstdrink med cider med jordgubbar i, plus drinktilltugg; små salta kex med gräddfil, rom och rödlök samt nektarinklyftor med ricotta och parmaskinka.

Sen så hade en kompis fixat tårtor i form av en studentmössa smile.gif
mojan
CITAT (Snöflinga @ 23-05-2009, 22:18) *
Brukas det hållas tal också månntro dunno.gif

Tal kan mycket väl hållas. Korta!
Jag var rädd att bli "pinsam", föräldrar blir ju som bekant lätt det whistling.gif , så jag avstod.
Ska på vänbarns student i år. Man kanske skulle hålla ett litet kort tal då. naughty.gif
Aqvakul
Jag höll tal på mina barns studentfester. Det uppskattades. Talet behöver inte vara märkvärdigt, men bör absolut inte vara för långt. Men det visar att man bryr sig.
Motti
Vi ska på studentfest i juni då en av våra goda vänners son tar studenten !som pressent blir det Pressentkort som gäller på hela A6 i Jönköping och lite blommor blir det också.Svårt att köpa till grabbar i den åldern så då tycker jag ett pressentkort 'är bra.
Snöflinga
Finns det någon som vet om det på nätet finns ide'er till tal och studentsånger confused.gif wink.gif
Aqvakul
CITAT (Snöflinga @ 26-05-2009, 10:16) *
Finns det någon som vet om det på nätet finns ide'er till tal och studentsånger confused.gif wink.gif

http://talet.se/studenttal/
Snöflinga

thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon