svemo
Jag köpte en planta rådhusvin för några veckor sedan. Parthenocissus tricuspidata 'Veitchii'. Nu har den fått blad, men de ser inte ut som förväntat, för de har liksom ingen "simhud mellan tårna", utan bladen är delade hela vägen. Som vanligt vildvin (quinquefolia) fast med tre delar istället för fem. Bild bifogas.

På garden centret säger de att bladen kommer att ändra sig med tiden, men det lät mer som en from förhoppning än som att de var säkra på sin sak och jag är inte övertygad. Finns det någon med erfarenhet av rådhusvin som vet hur bladen på en liten planta ska se ut?
Assessor Hasse Assarsson
Jag har precis samma erfarenhet. Nej, jag tror inte att bladen kommer att förändras till den välkända formen med "ett tredelat blad". Det är helt enkelt en annan sort. Fortsättning följer.
Assessor Hasse Assarsson
Men där hade jag fel. Mina "Veitch boskoop" har nu förändrat bladformen till det välkända med tre flikar och "simhud".
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon