susannio
21-05-2009, 21:41
Hej!
Zon 2-3
Rabatten vetter åt norr och ligger skyddad av en stenmur med någon timmas eftermiddagssol.
Den innehåller ursprungligen 2 stycken 80-åriga Almar, Rhododendron, Thuja, Vårkrage och Löjtnantshjärta.
Jag har börjat plantera vårlökar, doftande Hostor och Krollilja, de flesta med vita blommor.
Sammantaget kommer rabatten att gå i vitt, lime och gulgrönt.
Har ni några bra tips på växter med vita doftande blommor som jag kan komplettera med?
Tack för hjälpen!
Susanne
Madeleine1
22-05-2009, 21:38
Galium odoratum, myskmadra! Marktäckare, som älskar lundmiljö och doftar ljuvligt.
susannio
23-05-2009, 14:43
Hej!
Tack för svar, det låter som en utmärkt växt för min rabatt!
Följande Hostor är beställda;
So Sweet
Fragrant Bouquet
Royal Standard sv. Doftfunkia
samt Höstsilverax, vars blommor ska dofta underbart.
Rabatten är kompletterad med en Vidjehortensia, Annabelle, för vacker sensommar och höstblomning.
/Susanne
kicki.p
23-05-2009, 18:09
Vitblommande lungört (Pulmonaria officinalis 'Alba') är också ett bra alternativ.....(fast den doftar ju inte)
AnneMysan
23-05-2009, 22:52
Jag har vit Höstflox i mitt skuggläge. Doftar inte heller, men lyser så grant när det skymmer och börjar bli mörkt ute.
susannio
25-05-2009, 12:05
Hej!
Tack för alla förslag, de låter jätteintressanta!
Kan tipsa om att Lilla Fiskaregatans Trädgårdsbutik har 50% rabatt på sitt vårsortiment, jag har själv beställt olika liljelökar och en Daglilja.
Hälsningar Susanne
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.