Sussie F-Flower
Någon som vet?

Tog reda på en massa växter efter X-svärmor som flyttat, bla denna...

Vad kan den heta? Ska det bara vara ETT blad eller hur ska den kunna växa? På höjden eller längs efter..?

Azur
Det är ett individuellt blad av en porslinsblomma som heter Hoya kerrii, en art som har just hjärtformade blad.
Det ensamma bladet rotar sig, men eftersom det inte har någon tillväxtpunkt så kan den aldrig växa - men bladet lever i gengäld mycket länge. Jag har ett sånt där blad som stått i köksfönstret i 7 år.
Sussie F-Flower
CITAT (Azur @ 21-05-2009, 23:30) *
Det är ett individuellt blad av en porslinsblomma som heter Hoya kerrii, en art som har just hjärtformade blad. Va??? Menar du det??? En hoya? Bladet är stort som en tennisboll...?
Det ensamma bladet rotar sig, men eftersom det inte har någon tillväxtpunkt (Här förstår jag inte exakt hur du menar, men jag ska ta och googla på det, så att jag får se bilder) så kan den aldrig växa (då bryr jag mig inte om att ha det kvar...)- men bladet lever i gengäld mycket länge. Jag har ett sånt där blad som stått i köksfönstret i 7 år.

Tack för all information snälla Azur. smiley_small_hug.gif thanks.gif
Sussie F-Flower
Nu hittade jag den här ifrån odla...
Hur/var är tillväxtpunkterna eller vart SKA dom vara om hjärtat har några, menar du..?
Azur
Ja, Hoya kerrii har stora blad.

Växter kan inte bryta skott överallt i från, de måste ha en tillväxtpunkt ("knopp"). De här bladen är bara ett blad som rotat sig direkt från bladskaftet, så där finns ingen tillväxtpunkt = de kan aldrig växa vidare.

(Några växter, t.ex. Saintpaulia, kan skapa nya tillväxtpunkter från rötterna, så där kan man få en hel planta från en bladstickling - men inte Hoya.)
Sussie F-Flower
CITAT (Azur @ 22-05-2009, 00:31) *
Ja, Hoya kerrii har stora blad.

Växter kan inte bryta skott överallt i från, de måste ha en tillväxtpunkt ("knopp"). De här bladen är bara ett blad som rotat sig direkt från bladskaftet, så där finns ingen tillväxtpunkt = de kan aldrig växa vidare.

(Några växter, t.ex. Saintpaulia, kan skapa nya tillväxtpunkter från rötterna, så där kan man få en hel planta från en bladstickling - men inte Hoya.)

Ja, just det ja... Nu förstår jag vad du menar. Tack så mycket för hjälpen. thanks.gif
Pia L
Hjärtana kan om man ha tur ha fått med sig en liten bit som skjuter upp en ny stam bredvid sig, annars så är dom ensamma hjärtana söta ändå utan att växa vidare.
noora
CITAT (Azur @ 21-05-2009, 23:30) *
Det är ett individuellt blad av en porslinsblomma som heter Hoya kerrii, en art som har just hjärtformade blad.
Det ensamma bladet rotar sig, men eftersom det inte har någon tillväxtpunkt så kan den aldrig växa - men bladet lever i gengäld mycket länge. Jag har ett sånt där blad som stått i köksfönstret i 7 år.

Nej, vad roligt! smile.gif Jag har sett såna till salu ibland men antog att det antingen var en "köp-och-släng"-blomma som bara håller en liten stund, eller att den efter ett tag skulle börja göra nån lång ranka och bli stor och skrällig i stället för att fortsätta vara ett litet hjärta. Nästa gång jag ser en sådan måste jag ju köpa en!

I och för sig såg den rätt söt ut när på den andra bilden också där den växer normalt. Hmm, kanske en av varje? smile.gif
Sussie F-Flower
CITAT (noora @ 22-05-2009, 17:51) *
Nästa gång jag ser en sådan måste jag ju köpa en!

-Du kan få mitt...!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon