Ålgryte
21-05-2009, 23:35
Min rabarber har en tjock hög stängel med ngt blomliknande i toppen. Ska jag låta den vara eller kapa av den?
Hur långt ner?
kapa har jag alltid hört för att inte få träigrabarber men jag är ingen rabarberätare jag tycker om den kjeserliga blomman som kommer så för min del får den ståkvar .
Red Top
22-05-2009, 06:58
På unga plantor bör man klippa/skära bort blomman innan den går i frö. Blomman gör sig utmärkt i vas. När plantan har några år på nacken kan man låta enstaka blommor stå kvar utan att det påverkar märkbart.
Mina är från tidigt 1900-tal, så med 100 år på nacken får de gärna blomma. Det ser väldigt pampigt ut.
Rabarbern blommar
Ingrid Zon3
22-05-2009, 07:55
Vill man kapa dem så kan stängeln bli en praktfull snittblomma! Såg det första gången på Rosendals trädgårdar på Djurgården i Stockholm.
Edit: vacker bild, Red Top!
Myosotis
23-05-2009, 11:56
Oj, den var maffig, Red Top!! Min är bara några år gammal och får absolut inte blomma. Men jag undrar om man ska skära/klippa av blomstängeln eller dra av den? För bladstänglarna ska man alltid dra av har jag fått lära mig, så jag drar även av blomman. Är det fel?
Tuvalina
23-05-2009, 13:23
Slänger in en fråga i din tråd; Kan man ta frö från blomman, och så nästa vår? Hur gör man i såna fall?
Jag har alltid fått lära mig att man ska ta bort blommorna så fort som möjligt, annars lägger rabarbern av samt att smaken blir sämre.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.